Followers

Pages

Tuesday, March 3, 2009

Pemandu Biul

Hari Ahad lepas... selepas bersarapan pagi... saya dan isteri meneruskan perjalanan kami ke Bandar Sunway... Dalam perjalanan... depan kami ada sebuah van yang dipandu seorang lelaki... nampak gaya macam keadaan mabuk... huyung-hayang van yang dipandunya... maka sebagai langkah keselamatan... saya memperlahankan kereta dari ikut arah belakangnya... tiba-tiba mamat ini masuk ke bahu sebelah kiri jalan tanpa sebarang lampu isyarat... jadi saya mengambil kesempatan untuk memotong van terbabit... tidak sempat saya berbuat demikian... van itu itu kembali ke atas jalan dan belok ke bahu sebelah kanan jalan pula... hampeh betul mamat yang pandu van ini... bukannya nak pandang cermin belakang ke... sisi ke... main jalan je... menyusahkan orang lain betul...

Sedar tak sedar bontot (Bumper) kereta saya pula yang kena langgar dengan motor yang ikut dari arah belakang kereta saya... Ini pun seekor mamat hampeh juga... dah langgar tu tak tahu nak berhenti ke? Minta maaf ke? Main jalan je... seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku... beginikah sikap orang Malaysia ketika berada diatas jalanraya? Memang tidak dinafikan... bukan semua pengguna jalanraya bersikap sebegitu... tapi yang pasti... kebanyakan mereka memang kurang ajar ketika berada diatas jalanraya... secara tidak langsung sikap sebegini juga akan menyumbang kearah terlibatnya dalam kemalangan...

Setelah saya periksa bumper kereta... didapati terkopek dan tercalar... nasib baik tak tertanggal terus... hmmm... RM lagi... :(

Kepada pemandu-pemandu biul terbabit... ini mungkin hari malang saya... tidak mengapa... saya terima dengan redha... Insyaallah akan tiba hari malang anda nanti... kita nantikan saja... bukan niat saya mendoakan perkara buruk berlaku keatas kalian... Ingat! Allah Maha Adil...

P/S: Kepada kengkawan blogger's... sentiasalah menghormati orang lain ketika berada diatas jalanraya... dan setiasa berhati-hati ketika menunggang mahupun memandu... semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju...

18 comments:

MariaFaizal said...

Salam Amirul,
I'm sorry you have to go thru such a bad experience. But, saluting you for your extraordinary patience. Wow!

But you're right, may be that day was a bad one for you, but whoever did that must know -" What they did will come back to them" Cepat atau lambat sahaja.

P/S: I don't know if I could be as nice as you if those happened to me.I'd definitely be cursing like mad already :P

hysman said...

Salam bro mirul,
kalu kawan da melenting tak tentu pasal daa..elakkan penumbuk sekor bg pada depa..huh..
elakkan kejo balik je mamat bawak moto tu td..kuang asam..
like sis Maria said.. WOW!!!
sabo bebeno la mu ni ye..
hahaa...tabik spring..toi..toi..

betul tu bro,kadang kala bila kita ngadu pada org lain yg bukan dlm situasi ni,dorg cakap perangai mcm tu kat Malaysia ni MINORITI je tapi kalu da tiap2 ari kita sik jumpa kaum MINORITI ni manenye yg MAJORITI yg baik2 nih??hampeh..
conclusion, MINORITI+MINORITI=MAJORITI

kat sana ok lagi bro,Malaysian vs Malaysian..Kalu kat JB nih perangai mcm tuh same cam Singaporean..kuang ajo,mcm tempat die je sesuka ati die nak parking,nak berenti nak bwk slow..bukan nak pikir org lain,kdg2 da buat salah,mandang muka kita pon taknak,ditarik lagi muka..buat muka tak bersalah..bukan sekali dua,da beribu2 kali..sabo je..kononya aku ni respek ar kat dorang...helloooo aku tak hadap pon singaporean dtg Malaysia nih..
dorang weekend buat JB ni macam bando dorang je..berderet datang JB nak lagi gawat2 nih..ceh..
geram betul aku..
Penah sekali moto saya dilanggar dek org singapore,depa cabut lari terus,no said sorry..
gerammmmmmm....last2 saya jugak yg kena repair sendiri..RMXXX jugak...
ceh..

amirul said...

Walaikumsalam Sis,
Hahaha... patience kan separuh dari iman? Kekadang hilang sabo gak... tapi still bleh control... insyaallah akan kekalkan sifat semulajadi nih...

P/S: Saya jenis yg suke memendam... kalu sampai tahap meletup... letup juga... haha

rampage said...

Salammmmz,
nasib baik lu tak apa2, cuma bumper jer, kira lu senasib la ngan Dj Epoi, kena langgar pastu buat bodo jer mamat tu. Anyway careful when on the road.

amirul said...

Walaikumsalam Man,
Mule2 ingat nak kejo gak mangkuk hampeh 2 ekor tu... xpi fikir2 balik... rase xde faedah plak... buang karan je... so sabar je la... Insyaallah akan ada hari malang mereka...

Singapore tu kan asalnya sebhgn dr Malaysia? Jadi ade le saki baki perangai yg samo...

Naz said...

malang x berbau. syukur, nasib baik x kena hantam dng van tu. dah la main masuk kanan jer. saya rasa tahap kesopanan org malaysia terlalu rendah bila berada di jln raya. crita awak ni buatkan saya akan lebih berhati2 ketika memandu.

mungkin kita bawa ok, tp pemandu yg lain bagaimana? ada yg mabuk dan ada yg nak tunjuk terer. kita lihat saja ops sikap bila ada musim perayaan. beratus2 org kita mati atas jalan raya. yg paling kesian yg bawak moto. pemandu x pernah nak peduli sngt pasal penunggang moto ni. mentang2 depa ni kecik dan halus.

so, utamakan keselamatan anda... berhati2 di jalan raya. (ambil slogan kerajaan) :)

amirul said...

Walaikumsalam Bro Rampage,
Tu le pesal... cube depa yg kene... mesti riuh satu kg...

Insyaallah bro... gua ingat pesan tuh... tq :)

amirul said...

Salam Naz,
Tu le pesal... bersyukur... nasib baik dpt mengelak... kalu tidak teruk juga la rasenye... nauzubillah...minta dijauhkan...

Yep! saya setuju sangat... tahap kesedaran sivik pemandu2 Malaysia kelas 3... mane xnye? lesen kan bleh bli? janji ada RM... semua beres... hampeh... terutamanya lori besau suka himpit penungang moto... dia buat moto ni cm xwujud...

+ skit lagi slogan tu... ingat org tersayang... kui3x

Naz said...

Ingatlah orang yang tersayang... ish lupa pulak slogan tu. ha.. ni ni satu lagi slogan yg hot time dolu2... Don't dink and drive...

Dj Epoi said...

Weihhhhhhhh...

Dah macam iklan dari JPJ & TRAFFIC plak kat sinih nih weihhhhh....

Huhuuuuuuuuuuu baru Lu tau....!!
Kekadang kat atas jalan......bila kita tak langgar orang.....orang langgar kita beb!!!! Macam mana nak buat eik...?

Kalu Lu tgk Entry Gua yang sebelum nih.....Lagi Lu angin siut!!!
Gua dah lah kna langgar belakang....
Gi Buat report Polis...
Last2 motor tuh tak ada Cukai siut!! tak bley nak claim lah Gua...

Rabak RM950 siuuuuuuuuuuuuuuut

amirul said...

Salam Naz,
Buatlah slogan apepun... xberguna gak... slogan tinggal slogan... kempen tinggal kempen... kemalangan makin menjadi2... sendiri mau ingat le...

Salam Bro Dj,
Gua dah katam dah blog Lu... yg langgau tu mat rempit erk? sempat g snap pic dorang tu... remuk truk gak tuh! kene ketuk, simen & cat balik... huiyoh byk keje ar... RM pun bnyk ohhhhhh...

echah_syed said...

kalo kat sini pemandu mabuk..adehh :(

selalu huby sabo je laa sbb takut berlaku sesuatu yg tak baik apatah lagi kalo dorang ramai.

Darling Pya said...

huh..keta acu pun penah langgar bontot gak..mentang2 le mamat tu naik bmw muka sombong nk mapuh...buat tak tau je..nasib baik le tak de cacat apa2 keta acu..kalau tak...mmg acu tak lepas kan le...lebih teruk lg dia kena dr keta acu kena...hahahaha

opsss!!tp bukan acu le kena kan..hehehe

Tai said...

Ha, nasib baiklah tak kena apa-apa kan?

amirul said...

Salam Kak Combi,
Tu le pesal, kekadang kene fikir keselamatn diri juga sebelum bertindak... iyelah... kang depa bawak geng mai... naya... :)

Salam acu,
Amboi! ganas betul... bleh jadi bodyguard ni... hahaha... xpi tulah sikap sebenar sesetengah pengguna jalanraya...

Salam sejahtera Ss,
Yep! Nasib badan... :)

Naz said...

tadi ada 1 keter bawak slow (50km/j) tp ikut lane kanan. punyalah saya menyirap kat pemandu tersebut. saya kasi lampu beam, tp dia buat x tau jer. saya nak masuk lane kiri, tp x boleh. semua keter potong ikut kiri disebabkan pemandu tu. saya x dpt peluang untuk masuk kiri balik. so, saya terpaksa ikut bontot kereta tu sejauh 3,4 km. bila da clear sikit saya terus pintas ikut kiri. saya pandang driver tu. rasa geram pun ada bila dia pandang saya balik dengan muka %&*@xx. sabo jer la. dah la saya nak cepat... tu salah 1 pemandu biol yg terlalu berhati2 di jalan raya. agaknya dia dpt lesen terbang kot. x tau lane mana untuk laju atau perlahan.

amirul said...

Salam Naz,
Itu salah satu sikap pemandu biul kat Malaysia... Mmg biul babai dorang nie... dah tau nak slow tu ke tepi kiri skali la... ni tak... menyusahkan org je... aku pun selalu gak kene camni... bila kita toleh dia dgn muka bengis... dia plak lebih bengis dari kita... tak cukup itu... siap tunjuk kayu hoki kat aku... Mmg sah dpt lesen terbang! tak tau undang2 punya orang! Dah salah... lagi nak tunjuk terror plak... angin betul ngan org2 camni...

Naz said...

hmm... memang biol + sewel la driver yg tunjuk f*%k kat ko tu. inilah pemandu Malaysia... Malaysia Boleh!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...