Followers

Pages

Friday, July 31, 2009

Tarikh Penting



31/July/2009

Happy 51st Birthday To MAMA

We love you so much forever...
Mama... Kami sentiasa mendoakan dirimu walaupun dari kejauhan ini... Semoga dirimu Mama... Dilimpahi dengan keberkatan dan sentiasa sihat walafiat di samping Papa tercinta...

P/S: Mama... Dirimu sentiasa mekar dihati kami!

Saturday, July 25, 2009

Kisah Hari Sabtu...


Salam...

Yes! Yes!! Yes!!! Hari ini tiba giliran aku bercuti! Sebenarnya aku bercuti selang seminggu pada setiap hari Sabtu... Jadi aku dapatlah berehat sepuas-puasnya bersama isteri... syukur Alhamdulillah... Nak kemana hari ini?! Hmmm... tak ada perancangan pula?! Belum tahu lagi arr... mana nak melantak nanti! Cuti masak le nampaknya... Dah bini aku asyik dengan cerita hindustan di kaca tv... al-maklum sajalah... hari ini kan hari Sabtu... selepas tv2... layan pula tv3... hehe... biasa arr orang pompuan ni... kalau dah depan tv layan hindustan tu... jangan dikacau! Mengamuk nanti... keh3x... nasib baik aku tak pasang astro... kalau tidak... 24 jam geleng-geleng angguk-angguk kepala le jawabnya... silap haribulan menari sekali... keh3x...

Errr... cadangnya pepagi tadi nak servis si jantung hatiku yang satu ini... Haiya! Lu jangan pikir yang bukan-bukan owh! Yang aku maksudkan itu... komputer kesayanganku! hehehe... jangan mare arr... alah penyelenggaraan biasa... ikut jadual... buang habuk... sawang-mawang... tahi bermacam tahi... tahi cicak... tahi lelabah... tahi lipas... tahi biawak... macam-macam arr... keh2x... Fikir punya fikir... hari sudah pun masuk petang ketika ini... malas le pula nak buka! Ini bermakna... tangguh lagi le sesi pembedahan jantung komputer jawabnya... InsyaAllah pagi esok kut...

Tak boleh tunggu lama-lama... takut nanti meletup komputer aku ini! Macam komputer rakan sekerja yang meletup! tempoh hari di pejabat... sebab utamanya... habuk dah penuh dalam CPU(central processing unit)... tahu tak apo yang den koba ni? CPU itu macam jantung komputer ler... rajin-rajin le tanya pakcik google kalau masih tak reti...

Kepada mereka yang memiliki komputer... harus membuat jadual penyelenggaran yang bersesuaian untuk menjaga peralatan yang dimiliki itu dapat berkhidmat kepada kita dengan lebih lama... tidak cukup sekadar membersihkan luaran komputer saja setiap hari... sesekali harus buka CPU untuk membuang habuk-habuk yang mungkin terkumpul didalamnya... secara tak langsung... habuk yang melekat dibahagian komponen-komponen tertentu akan mempengaruhi kelembapan komputer itu sendiri... al-maklum saja le komputer itu terlalu sensitif dengan habuk... walaupun sebesar kuman... kepada mereka yang menggunakan lappy... aku tak tahu cara penyelenggaraannya... mungkin lebih senang dijaga kut...

Kalau anda sayangkan komputer dan mahu ianya berkidmat lebih lama... maka anda wajib menjaganya dengan sebaik mungkin... aku bukannya orang yang berkemampuan... nak beli satu komputer pun kena simpan duit bertahun... baru dapat beli... Lu pikirlah sendiri! kalau orang lain aku tak tahu lerrr... mungkin rosak satu... dah boleh beli yang baru sebagai pengganti... wallahualam...

P/S: Eden bukannya oghang kayo! Tapi kayap!! Aku masih lagi mampu hidup dalam kesederhanaan jika dibandingkan dengan mereka yang kurang berkemampuan... syukur Alhamdulillah...

Wednesday, July 22, 2009

Cuti-Cuti Malaysia...


Salam...

Boring! boring!!! Sesekali mahu juga aku melepaskan tekanan... Kalau lah aku ni kayo - rayo... mahunya aku terbang mengelilingi dunia mencari ketenangan... hehe... Bosa juga impianku ini... keh3x... 1Malaysia pun tak habis dipusing... ada hati nak kelilingi dunia! Berangan lebih je aku ni... orait! kengkawan mari kita layan kisah ini... jangan pula sesudah membaca tak mahu pergi bercuti erkk?! hehehe...

Ceritanya begini...

Ada sepasang suami isteri... Namanya Khairul dan Salmiah... mereka ini baru 2 hari berkahwin... Pada suatu hari mereka telah pergi berbulan madu di pantai perkelahan di Port Dickson... Bagi mereka... pantai itu memang sangat indah serta cantik pemandangannya...

Setelah berada di pantai perkelahan itu... mereka menyewa bilik di sebuah hotel berdekatan... Walaupun bayarannya agak mahal namun Khairul tidak kisah... Dia benar-benar mahu menggembirakan hati isterinya itu... Wajah pasangan baru itu amat ceria dan senang hati... mereka selama ini tidak pernah tinggal di bilik yang seindah seperti itu...

Suasana di luar hotel itu sungguh tenang dan nyaman... Cuacanya amat baik ketika itu... Keadaan laut pun begitu juga... Khairul mengajak isterinya mandi dan berenang... Namun Salmiah menolak... Miah nak rehat di sini... Bang! "Kata Salmiah"... Khairul berasa hampa...

Akhirnya... Khairul pergi ke pantai seorang diri... ramai orang berada di pantai ketika itu... mereka juga sedang mandi - manda dan berenang... Semuanya kelihatan gembira... Salmiah tidak ikut sama... dia tidak takut tinggal sendirian dalam bilik itu... lagipun badannya amat letih...
Semasa berehat di katil... Salmiah sedang membaca majalah yang baru dibelinya... fikirannya sangat tenang ketika itu... dia yakin... tiada apa-apa yang menakutkan di situ... sebentar kemudian Salmiah barasa tidak senang hati... dia terdengar suatu suara seperti orang sedang mengilai... dadanya berdebar-debar... "Tentu pemuda nakal... kata Salmiah dalam hati"... Siapa itu?! Jangan cuba menakut-nakutkan saya! "kata Salmiah dengan kerasnya"... suara mengilai tadi pun tidak kedengaran lagi... Salmiah bertambah yakin... memang ada pemuda nakal hendak menakut-nakutkan dirinya... Salmiah juga berharap kejadian seumpama ini tidak akan berulang lagi...

Sejam kemudian... Khairul pun pulang dari pantai... dia berasa puas sangat kerana dapat mandi dan berenang... bagaimanapun... dia terperanjat beruk... apabila isterinya memberitahunya tentang kejadian tadi... disini pun ada pemuda nakal yang suka menggangu perempuan rupanya... "kata Khairul" dia juga amat kesal dengan apa yang terjadi...

Sejak kejadian itu... Salmiah tidak berani lagi tinggal seorang diri dalam bilik... dia bimbang kalau -kalau pemuda nakal itu akan mengusiknya lagi... kalau suaminya keluar... Salmiah akan ikut bersama... kini Salmiah merasakan bulan madu mereka tidak menyeronokan lagi kerana ada gangguan...

Pada suatu petang... semasa hari hampir menjelang senja... Khairul tertidur kerana badannya amat letih... dia baring di atas katil... isterinya pula asyik membaca majalah keluaran terbaru... tiba - tiba... Salmiah terdengar bunyi sesuatu yang mencurigakan... dalam bilik air seperti ada orang... "Siapa pula itu?! Hanya aku dan suamiku yang tinggal dalam bilik sewa ini!! tanya Salmiah kepada dirinya..." dadanya berasa berdebar-debar... Salmiah mengejutkan suaminya dan memberitahu apa yang didengarnya tadi... Bingkas... Khairul pun pergi melihatnya... tidak ada sesiapa pun di dalam bilik air...

"Bang! Miah takutlah... mungkin bilik sewa ini berhantu... jelas Salmiah" Dia mengajak suaminya itu menyewa bilik yang lain pada ketika itu juga... Khairul serba - salah lalu berkata... esok kita pindah... sekarang tak boleh... Miah jangan takut! Abang selalu ada bersama... "kata Khairul"

Malam itu... pasangan pengantin baru itu tidur lewat kerana mereka bersiar - siar ditepi pantai... semasa mereka mahu melelapkan mata... jarum jam besar dalam bilik itu menunjukkan pukul 2 pagi... Salmiah yang sedang tidur nyenyak tiba - tiba terjaga kerana terdengar ada orang masuk ke dalam bilik itu... lalu Salmiah terperanjat besar dan cemas...

Dia melihat bukan orang yang masuk... tetapi suatu lembaga putih berambut panjang yang sungguh menakutkan... jelas kedengaran... lembaga itu mengilai panjang... matanya merah... gigi dan taringnya tajam serta kukunya sungguh panjang... "Bang! bangun bang!! ada pontianak!!
jerit Salmiah"... namun suaminya tidak terjaga...

Pontianak itu mengilai... Ia macam hendak mencekik Salmiah... Salmiah menjadi cemas dan takut tidak terkata... mukanya terlalu pucat... "Bang! Cepat bangun!! Miah takut... dalam bilik ini ada pontianak!! jerit Salmiah dengan sekuat hati"...

Akhirnya... Khairul terjaga juga... dia terdengar isterinya memberitahu tentang pontianak... Mana pontianak Miah? "tanya Khairul" sudah tak ada lagi... bang!! Tadi dia ada di situ!! "kata Salmiah sambil menunjuk ke satu arah"...

Akhirnya... teka - teki itu terjawab juga apabila mereka diberitahu cerita sebenar yang pernah berlaku dibilik itu suatu ketika dulu... sebelum ini pun... memang ada orang ternampak pontianak dibilik sewa yang diduduki Khairul dan Salmiah... Menurut cerita... ada seorang perempuan mengandung mati dibunuh disitu... mungkin roh si mati itu masih merayau - rayau dikawasan bilik tersebut...

Sekian... Terima Kasih... hehehe...

Monday, July 20, 2009

DJ Hot Pilihan!

Dj Rocky

Salam...

DJ Hot! Mana satu pilihan hati anda? Gambar-gambar dibawah ini disiarkan hanya sekadar untuk menghiburkan hati kengkawan... Hanya rekaan semata-mata... tiada kena mengena dengan mereka yang hidup dan mati... Usah diambil serius ya? Sekadar hiburan semata-mata... Dengan ini... saya juga memohon beribu ampun atas penyiaran gambar-gambar ini... kerana mencilok gambar-gambar ini tanpa kebenaran kalian... apapun... Jom layan...

Dj Dave

Dj Epoi & Geng

Dj Rosli

Dj Cat

Dj Kitty

Dj Rap

P/S: Jangan mare arr... hehehe...

Sunday, July 19, 2009

Pulut Durian

Salam...

Hari Minggu merupakan hari yang liat untuk aku bangun... mana tak nya? Setelah penat bekerja selama 6 hari seminggu... Ahad adalah hari yang ditunggu-tunggu untuk merehatkan diri secukupnya... namun kadang-kala tersasar jua...

Pepagi lagi... aku terhidu bau durian yang kuat entah datang dari arah mana... sehingga aku terjaga dari tidur yang lena... ingatkan tengah mengigau mimpikan durian... Haih! takan la... sambil menukar posisi tidurku... baru terperasan isteri aku tiada... lalu aku pun bingkas bangun untuk mengintai mana biniku hilang? Langkahku terus ke dapur... seolah-olah ada daya tarikan... hehe... alahai... rupa-rupanya isteri aku yang tengah memasak pulut durian pepagi buta ni... Assalamualaikum tegurku... terkejut badak bini aku... nasib baik dia tak ketuk kepalaku dengan senduk yang dipegangnya... haha...

Aik! Demam ke kena sampuk bini aku ni? kata hati kecil ku... aku tak bersuara... takut nanti merajuk pula dia... mana tak nya? Tetiba je bangun pagi memasak? Selalunya hari minggu camni... bini aku cuti masak... sarapan + makan tengahari + malam dibereskan kat luar... entah hari ini terlebih rajin pula buat sarapan... bagus-bagus... jimat duit aku... kalau tidak... mamak restoran tu juga yang kaya nanti... hehe...

Jom kengkawan... makan bersama... yummmm!!! Jangan jeles arrr... kui3x...


Inilah rupa pulut durian yang dimaksudkan

P/S: Kuah durian selalunya dimakan dengan pulut... sedap juga dimakan bersama roti... Selamat bersarapan pagi... sila-sila... :)

Friday, July 17, 2009

Musim Raja Buah...

Salam...

Musim Durian datang lagi... kemana saja kita pergi pasti ada saja peniaga yang menjaja durian ditepi jalan... kaki jalan... tengah jalan... pasar malam... pasar pagi... pasar tani... dan sebagainya... Durian... durian... durian...

Mudah sangat untuk mendapatkan durian ketika ini... ada yang 2 biji RM10... 3 biji RM10... 4 biji RM10... 7 biji RM10... satu bakul RM10 pun ada... dari durian kampung hinggalah yang bergrade... yang aku tahu... cuma makan... lantak pi lah grade apa sekali pun... janji puas dimakan...

Aku juga tidak terlepas pandang dari daya tarikan Raja buah ini... untuk memenuhi keinginan menjamahnya... lalu aku pun membeli dengan rasa penuh keinginan... Cis! aku ini macam orang mengidam pula! hehehe...

Walaubagaimanapun... aku mengaku... aku tidaklah pandai memilih buah yang elok... cuma pandai melantak je... Dari luaran buah durian kelihatan bersih dan cantik tidak menjamin isinya juga elok... betul ke kengkawan? Ini berdasarkan dari pengalaman aku... lain orang... aku tak pasti... ada tak apa-apa tips yang digunapakai untuk memilih buah durian? Kalau ada... kongsi-kongsikan ya kengkawan?

Dalam kekecewaan menjamah buah durian... mana tak nya? Setiap biji yang dikopek pasti ada yang busuk... Hampeh! Namun terubat juga hati aku dengan isteri bila melihat keletah kucing kami yang tumpang sekaki melantak durian... hehehe... biasanya kucing terhidu durian... akan lari jauh... tapi si puteh ini pula... mengiau-ngiau minta buahnya... bukan sekadar makan isi buahnya saja... biji durian pun dia gigit dan telan... SubhanaAllah...

Orait! Jom kita layan klip video yang sempat aku rakam... si puteh yang tengah kusyuk makan durian... Harap maaf! Visual video yang agak kurang memuaskan... layan je lah...


video

Monday, July 13, 2009

Mandi-Manda Di Sungai Congkak...

Salam...

Wow! Lebih sebulan sudah aku meninggalkan rumah aku ini kekosongan... nasib baik barang-barang dalam rumah tak hilang... masing-masing ditempat seperti yang ditinggalkan... cuma dah penuh dengan sawang bapak spider... mak spider pun ada sekali... hehehe... jangan mare arr kengkawan....

Sebenarnya... aku sengaja menyepikan diri dari dunia blog buat sementara waktu untuk memberi laluan kepada kerja-kerja yang lebih penting untuk dibereskan... Kerja didahulukan... blogging diutamakan... hehehe... slogan mana aku ciplak nie? Apapun... aku sudah selamat kembali untuk berkongsi cerita-cerita yang menarik bersama kengkawan... Menarik ke tertarik? Perasan lebih je aku nie... hahaha...

Tidak lupa juga... buat teman-teman yang sudi melayari teratak ini walaupun tiada entri baru disiarkan... terima kasih daun keladi... terima kasih juga kepada mereka yang sudi meninggalkan jejak walaupun entri yang disiarkan sudah basi... tanpa anda semua sebagai pembaca setia... apalah gunanya kewujudan blog ini... ya tak? Ok... tak mau cerita panjang-panjang... nanti bosan pula... jom dengar cerita aku...

Pada hujung minggu yang lalu... aku... isteri dan ipar duai belah isteri telah berkelah di Sungai Congkak Hulu Langat Selangor... rasanya sudah lama juga aku tidak pergi mana-mana untuk bercuti bersama isteri tersayang... al-maklum sajalah... kerja... kerja... dan kerja... lagipun nak pergi bercuti pun kena ada modal juga kan? Nasib baik... ipar duai belah isteri aku berpakat buat rancangan pergi berkelah beramai-ramai Sabtu lalu... janji masing-masing membawa bekalan makanan... alah buat cara potluck... aku dengan isteri apalagi? On je lah ngan program yang dirancang itu...

Hari yang dijanjikan telah pun tiba... pepagi buta lagi isteri aku sudah bangkit untuk memasak lauk sambal udang petai... jam menunjukkan 4 pagi... aku masih liat nak bangun untuk menolong... habis isteri aku yang menyediakan apa yang patut untuk dibawa bersama... aku hanya bangun lebih kurang pukul 5 pagi... tengok-tengok tinggal nak cedok sambal udang petai dari kuali ke bekas yang disediakan... sesudah beres semua... kami pun bersiap sedia untuk solat subuh... dan sempat bersarapan bersama seketika...

Tepat pukul 7 pagi... kami bertolak dari rumah menuju ke Hulu Langat... yang lain pun akan terus menuju ke Sungai Congkak... masing-masing akan berjumpa disana nanti... rumah kakak ipar aku yang ke 3 juga tidak jauh dari destinasi yang kami mahu berkelah... kami sampai Sungai Congkak kira-kira pukul 9.00 pagi... yang lain masih tidak kelihatan kecuali keluarga kakak ipar sulung aku...

Seronok juga sesekali beriadah beramai-ramai bersama keluarga dan menyelam dalam air sungai sambil meredhakan kemarahan kerana menunggu yang lain sampai lambat... hehehe... mana tak nya? Adakah patut sampai pukul 10.30 pagi?

Apapun... kesudahan hari berkelah itu amat menyeronokan kerana air sungai yang sejuk dan menyegarkan... walaupun kepenatan... cukup berbaloi berkelah disini... InsyaAllah dimasa akan datang... kami bercadang bermandi-manda di Sungai Gabai pula... kerana disitu ada air terjun... lagi menyeronokan...

Orait... sudah panjang lebar cerita dongeng ini... sebagai penutup... layan je gambar-gambar yang sempat diambil sebagai kenangan.... Jom... layanzzz...


Inilah teratak yang disewa untuk kami beriadah

Sesi pembakaran ikan... sotong... udang dan lain-lain

Ikan itu dah masak belum? Tanya si penunggu sungai

Inilah antara lauk bakar yang disediakan

Sambil-sambil mengumpat

Sambil-sambil termenung menunggu ikan bakar

Sesi mandi-manda

Sesi fotografi

Main bola baling

Sebahagian dari anak sedara

Sesi berendam dan menyelam

Sesi makan durian dusun

Inilah penunggu sungai yang jinak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...