Followers

Pages

Sunday, February 22, 2009

Bahaya Rokok!

Pengenalan:-
Tembakau yang menjadi bahan utama dalam rokok... telah diperkenalkan secara menyeluruh... termasuk ke dunia Islam oleh penjajah Barat yang beragama Kristian dan ianya belum pernah dikenali di zaman Nabi Muhammad s.a.w. Di kalangan masyarakat beratus tahun terdahulu... tembakau dihisap bukan sahaja untuk bersukaria tetapi sebagai satu acara dalam upacara kebudayaan dan keagamaan... Pada umumnya umat Islam tidak merokok melainkan kerana terpenggaruh kepada orang Barat yang menjajah mereka...

Hari ini... merokok adalah suatu kebiasaan yang diterima secara meluas dalam masyarakat kita... sehingga kadangkala ia dipandang sebagai satu norma yang membanggakan... Anggapan palsu ini terhasil apabila golongan yang mudah terpedaya dengan budaya asing... terutamanya yang dipaparkan melalui media massa... ingin pula bergaya demi mencapai status kecanggihan serta keunggulan yang kononnya dikaitkan dengan merokok... Malah tabiat suka meniru dan menyeleweng dari jalan yang benar adalah sesuatu yang kian menguasai anak-anak kaum Muslimin di zaman ini...

Hadith Rasullullah s.a.w. :-

1. "Bezakan diri mu dari kaum Musyrikin" ( Al-Bukhari & Muslim)

2. "Bukan dari golongan kita... siapa yang menyerupai orang yang bukan dari kita... Jangan mengikut-ikut kaum Yahudi dan Nashrani" (At-Termidzi)

3.
"Barangsiapa yang meyerupai sesuatu kaum... maka dia terkira dari golongan itu" (Abu Daud)

Kandungan Berbahaya Dalam Rokok (Fakta):-
Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut... Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut... Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone)... pencuci lantai (ammonia)... ubat gegat (naphthalene)... racun serangga (DDT)... racun anai-anai (arsenic)... gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati... dan banyak lagi... Bagaimanapun... racun paling penting adalah Tar... Nikotin dan Karbon Monoksida...

Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen)... Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis policyclic aromatic hydrocarbon (PAH) telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser...

Nikotin seperti najis dadah heroin... amfetamin dan kokain... bertindak balas di dalam otak dan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan... Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian... tolerans dan tarikan... adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah... Malah daripada kajian saintifiknya nikotin itu juga sejenis najis dadah... sepertimana yang telah diiktiraf oleh dunia perubatan... Seseorang yang kehabisan rokok kadangkala berkelakuan seperti mengalami gangguan akal dan dalam keadaan yang amat tertekan sekali... Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok... meninggalkan tabiat itu untuk selamanya... kecuali dengan ikhtiar yang serius dan kehendak Allah jua...

Nikotin turut menjadi punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok... Hampir 1/4 mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok... Di Malaysia... sakit jantung merupakan penyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang ke 4...

Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan... Gas ini menjejaskan bekalan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%...

Apabila racun rokok itu memasuki tubuh manusia ataupun haiwan... ianya akan membawa kerosakkan pada setiap organ disepanjang laluannya... iaitu bermula dari hidung... mulut... tekak... saluran pernafasan... paru-paru... saluran penghadaman... saluran darah... jantung... organ pembiakan... sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing... iaitu apabila sebahagian dari racun-racun itu dikeluarkan dari badan...

Kesan Asap Rokok Kepada Si Perokok Dan Orang Disekeliling:-
Si perokok bukan sahaja perlu bertanggungjawab pada diri sendiri tetapi turut bertanggung jawab pada orang disekeliling akibat daripada bahaya asap rokok... Asap rokok yang dihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya... akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru... Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini... Ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit di mulut... kerongkong... paru-paru dan barah... Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus... menyebabkan bronkitis... penyakit di bahagian paru paru... Ia juga akan merosakkan pundi udara dalam paru-paru (alveoli) dan menyebabkan penyakit emfisima...

Asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan... yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus... perut dan pankreas...

Racun dalam asap rokok yang larut air akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan... Bahan nikotin... bukan saja memberi sifat ketagihan... malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit... Ia juga merosakkan dinding arteri dan akan memudaratkan organ berkaitan...

Kesan ini... dalam jangka panjang... akan menyebabkan simptom kebas pada kaki... jari... migrain... sakit kepala... pedih ulu hati... kekejangan otot kaki... serangan penyakit jantung dan sebagainya...

Racun rokok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan melalui air kencing... Dalam proses ini pula... berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap rokok yang turut merosakkan buah pinggang... Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing...

Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan... Secara umum diketahui merokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanya ia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu...

Kesan Asap Rokok Terhadap Isteri Perokok Adalah :-
- Melahirkan bayi yang kurang berat badan.
- Melahirkan bayi yang tidak cukup bulan.
- Lebih terdedah kepada kanser.
- Mengurangkan kesuburan dan putus haid awal.

Kesan Asap Rokok Terhadap Anak Perokok :-
- Lebih mudah mendapat lelah.
- Mendapat jangkitan paru-paru.
- Pertumbuhan paru-paru kanak-kanak terganggu.
- Mudah menjadi perokok apabila dewasa kelak.

Statistik Kematian Akibat Tabiat Merokok:-
Di Malaysia... merokok menyumbang kepada lebih 10000 kematian setahun... 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser... iaitu paru-paru... mulut... esofagus... tekak... pankreas... pundi kencing... buah pinggang... serviks... kolon dan perut... 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok dengan pecahan 25% masing-masing...

Menurut Dr Sallehudin... lebih 100 000 perokok dimasukkan ke hospital kerajaan di seluruh negara akibat sakit jantung... kanser dan penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD) dan lebih penting... negara mengalami kerugian kira-kira RM20 bilion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti...

Faedah Berhenti Merokok:-
- Hidup lebih lama.
- Dapat menghindari racun.
- Dapat melindungi diri... keluarga dan orang lain daripada bahaya merokok.
- Menjadi teladan yang baik kepada anak-anak.
- Dapat meningkatkan kecergasan serta memiliki tubuh yang sihat.
- Meningkatkan deria rasa dan bau.
- Gigi lebih putih dan nafas lebih segar.
- Dapat mengelakkan budaya membazir dengan menggunakan wang untuk membeli rokok kepada tujuan yang lebih baik dan bermanfaat.

Gunakan Kaedah Yang Betul Untuk Berhenti Merokok:-
- Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok.
- Yakinkan diri.
- Buat nota peringatan.
- Katakan pada diri anda... "Aku bukan perokok"
- Tumpukan pada hari ini.
- Sentiasa berfikiran positif.
- Dapatkan sokongan.
- Lawan keinginan untuk merokok.
- Gunakan Terapi atau rawatan yang sesuai.
- Amalkan Petua 8M untuk berhenti merokok.

Petua 8M:-
1. Melengahkan nyalaan api.
2. Menarik nafas panjang.
3. Minum air.
4. Membuat sesuatu.
5. Mengunyah sesuatu.
6. Mandi dan basuh tangan.
7. Melakukan senaman.
8. Memohon doa.

Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia.

P/S: Saya boleh dikategorikan heavy smoker disekitar tahun 1997 hingga 2001...Alhamdulillah... dengan berkat doa dan kesabaran... akhirnya tabiat buruk ini dapat dihindarkan... yang penting diri sendiri... keazaman yang tinggi mampu mengatasi keinginan merokok... Insyaallah...

8 comments:

MariaFaizal said...

Bro,I have tried everything! I mean EVERYTHING! Including threathening hubby that I'm gonna join my hubby to smoke ciggie in front of his mother (my MIL).

Didn't work!

Got him a book on step-by-step to quit smoking.

Didn't work!

Told him that if he still smokes, he doesn't love me & his children!

Didn't work!
.
.
.
.
And, recently read an article about why the jews are so brilliant/intelligent/smart - whatever you name it! In the article, smoking is one taboo to jews society.

Still this isn't working.

What do I do?
Leave him?
:)

hysMan.. said...

Salam bro..
Dulu penah smoke jugak kat asrama sekolah (zaman kegelapan) member ajak..tapi bila pikir balik mak abah kita anta sekolah jauh2 bukan utk saya habiskan duit dorang jadi rosak tapi utk belajo..So sebulan je isap pastu sedar terus sampai la ni tak pernah hisap lg..
Alhamdulillah..

penah dengar gak org yg menhidu asap rokok dr bahaya dari org yg menghisap..hmm.. :(

Sedingin Salju said...

Wah, saya berasa amat lega sebab saya tidak merokok.

amirul said...

Salam Sis,
Don't Give Up! Org sekeliling hanya mampu memberi nasihat yg berguna dan dorongan yg positif... selebihnya... tuan punya badan sendiri... perlu memainkan peranan yg lebih penting dlm menangani gejala terbabit... kini terdapat pelbagai produk untuk menghilangkan ketagihan rokok... cubalah survey kat internet mahupun pasaran...

Memanglah susah untuk berhenti merokok jika sudah sampai suatu tahap... tetapi boleh kurangkan merokok secara bernsur-ansur... supaya tinggalkan terus satu hari nanti... Insyaallah abg Faizal mampu melakukannya...

Anyway... harap abg Faizal cepat sembuh dari demam... semoga dipermudahkan utk berhenti merokok di satu hari nanti... Insyaallah...

Salam man,
Alhamdulillah... syukur Man masih buleh berfikiran waras... merokok banyak buruk dari kebaikan... Yep! org yg menghidu lebih buruk kesannya berbanding mereka yg menghisap... coz yg hidu menyedut terus asap y dilepas si penghisap...

Salam sejahtera Sedingin salju,
Syukur! anda tidak tergolong diantara mereka yg merokok... Kekalkan... :)

Dj Epoi said...

Eheh!!!! x3

Gua tergolong ngn Bro Faizal....
More Tips Please heheheheh!!!

amirul said...

Salam Bro Dj Epoi,
Rupa2nya Lu pun perokok gak ka? Come on la bro... buang tabiat buruk tu... takde faedah tu! Mudah-mudahan Lu bleh buang tabiat tu...

syareena said...

huhu... sebaik hubby ku x merokok

tapi... atok cik sya umuq dah 88 merokok masih sihat & tegap je jalan...

n.... pak mertua yg x merokok pula yg x sihat...

Kuasa Allah siapa yg tahu, ye x?

amirul said...

Salam Syareena,
Thanks coz sudi singgah dan komen...

Yes! Kuasa Allah memang kita tak dapat nak pertikaikan... tetapi kita perlu berusaha menjaga kesihatan diri kita sendiri... wallahualam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...