Followers

Pages

Wednesday, May 20, 2009

Pemuda Dengan Toyol

Ada seorang pemuda bernama Mat Jali... Dia tinggal disebuah kampung bernama pohon beringin... Dalam diam-diam Mat Jali sedang bercinta dengan seorang gadis bernama Zaiton... Mereka telah berjanji akan menjadi suami-isteri pada suatu masa nanti... Ibu bapa mereka juga tidak tahu akan hal ini...

Bagaimanapun... Mat Jali susah hati kerana keluarga Zaiton orang kaya... Sedangkan keluarga Mat Jali cuma orang biasa sahaja... Pemuda itu bimbang ibubapa Zaiton tidak akan menerima pinangannya nanti... '' Bang Jali... Masuklah meminang Zaiton..." desak gadis itu... Mat Jali semakin susah hati memikirkannya...

Zaiton bersungguh-sungguh mendesak... akhirnya... Mat Jali bersetuju... Dia memberitahu ibubapanya untuk meminang Zaiton... Mulanya... ibubapa Mat Jali tidak bersetuju sebab bimbang pinangan mereka akan ditolak oleh ibubapa Zaiton... Namun setelah Mat Jali bersungguh-sungguh merayu... akhirnya mereka terpaksa akur dengan permintaan Mat Jali...

Apa yang diduga oleh ibubapa Mat Jali betul-betul berlaku... apabila mereka pergi meminang Zaiton untuk anak mereka... ibubapa pemuda itu berasa hampa dan malu... Ibubapa Zaiton telah menolak pinangan... Kata mereka... keluarga Mat Jali tidak sama taraf dengan keluarga mereka yang kaya raya...

Ibu bapa Mat Jali pun beredar dengan perasaan sedih... Mereka kesal kerana ibubapa Zaiton terlalu memilih darjat... '' Mari kita pulang...'' kata ayah Mat Jali kepada isterinya... Zaiton melihat apa yang berlaku... Dia juga amat sedih kerana tidak dapat berkahwin dengan Mat Jali...

'' Mereka tolak pinangan kita, ayah? '' tanya Mat Jali sedih... ''Ya... Jali! Sebab kita tidak kaya seperti mereka...'' jawab ibu pemuda itu... Mat Jali mula berdendam kepada ibu bapa Zaiton... Dia berazam hendak mencari wang yang banyak...

Sejak itu... Mat Jali sentiasa termenung dan bersedih... Dia selalu memikirkan untuk memperolehi wang yang banyak... '' Aku akan buktikan kepada orang kaya sombong itu... aku juga boleh kaya raya...'' kata Mat Jali dalam hati... Dia tetap hendak berkahwin dengan Zaiton...

Keesokannya... Mat Jali telah pergi merayau-rayau ke beberapa buah kampung... Sambil berjalan dia memikirkan... bagaimana dia boleh mendapat wang yang banyak... Tiba-tiba... dia ternampak empat orang penduduk kampung sedang berbual... Mat Jali segera mendekati mereka kerana dia ingin mendengarnya...

Rupa-rupanya penduduk kampung itu sedang bercakap-cakap tentang toyol... Seorang daripada mereka mengatakan... jirannya kehilangan wang yang agak banyak... '' Tentu ini perbuatan toyol... Memang ada orang ternampak kelibat makhluk ganjil itu berjalan dalam gelap..'' kata penduduk kampung itu...

Mat Jali tertarik mendengarkan cerita itu... Kini dia memikirkan... kalau dia dapat menangkap toyol itu tentu amat berguna kepadanya... '' Aku akan menjadi tuannya... Aku akan suruh toyol itu mengambil wang orang yang kaya raya... Tentu selepas ini aku pula akan jadi kaya raya...'' kata Mat Jali dalam hatinya...

Malam itu... Mat Jali membuat keputusan untuk mengendap... Dia mahu menangkap toyol itu... '' Aku mesti berani... Pasti aku mempu melakukannya...'' kata pemuda tersebut kepada dirinya... Mat Jali segera bersembunyi di suatu tempat...

Lama juga Mat Jali menunggu... tiba-tiba... dia ternampak kelibat toyol berjalan dalam gelap... Dia tahu... tentu makhluk ganjil itu hendak mencuri wang dirumah orang kaya... '' Inilah peluang untuk aku menangkapnya...'' kata Mat Jali dalam hati... Dia melihat wajah toyol itu amat hodoh dan menakutkan...

Mat Jali melihat toyol itu semakin dekat... Dia telah bersiap sedia untuk menangkapnya... Tiba-tiba.. pemuda itu menerjah dan cuba menangkap toyol itu... rancangan Mat Jali akhirnya berjaya juga... Dia memegang makhluk ganjil itu dengan kuat... Apalagi... toyol itu menjerit cemas...

" Ooooowwwaaaaakkkkkkkk !!!! '' jerit toyol itu... Mat Jali pula semakin kuat memegangnya... Dia berazam hendak membawa pulang toyol itu... Penduduk kampung kehairanan mendengar suara jeritan itu... Mereka beramai-ramai keluar untuk memastikannya...

Semua penduduk kampung itu terperanjat melihat apa yang berlaku sebenarnya... Mereka mendapati seorang pemuda dapat menangkap seekor toyol... '' Tentu toyol ini yang mencuri wang penduduk kampung...'' kata seorang lelaki tua. Dia mahukan toyol itu diserahkan kepada pihak polis...

Orang ramai menjadi terperanjat dan cemas kerana tiba-tiba toyol itu terbakar... Api marak diseluruh badannya... Akhirnya... ia tidak bernyawa lagi... Mat Jali berasa kesal dan hampa kerana tidak dapat membawa pulang toyol itu... Kini harapannya hendak menjadi kaya raya telah hancur musnah...

Begitulah kalau kita ada perasaan tamak... biar susah macam mana dan biar dihina sekalipun... seharusnya kita berusaha dengan cara yang betul yang diredhai Allah... apa yang kita perolehi biarlah datangnya dari rezeki yang halal... Sekian...

Nota: Jangan gunakan cara yang salah untuk mencapai apa yang dicitakan... pasti Tuhan tidak akan merestuinya... Dalam kehidupan ini... orang kaya belum tentu mulia dan orang miskin tidak semestinya hina... Kadangkala atas kehendak Tuhan yang maha berkuasa boleh menjadi sebaliknya...

20 comments:

Dj Epoi said...

Walaweiiiiiiiiiiiiiii

Dalam keadaan KEGELAPAN kat sini.....TERKEJUT beruk Gua siut.....bila buka terus kluar gambow TOYOL Lu....nih ....

Binawe betul.....sib baik gua tak Pengsan......aduh!!!( Tgh usup2 dada nih!!!)

Woit!!!
Kawan....jangan main2 owhhhhhhh!!!

Dj Epoi said...

Siut jew!!!

Besok baru Gua layan citer Lu nih hehehehhehe..gerun gak memalam nih....

IxoR@ said...

sy takut tengok gambo tu la!!!!

takut....

mr.syazwan said...

F
U
U
U
Y
O
O
O

kemain MAT JALI tu
nk cpt kaya
last2 jd KAYAP..
hehehe

biar tak kaya pd DUIT
tpi kaya pd BUDI BAHASA
ceewahh!!
^_^

hysMan.. said...

salam bro Mirul,
bettolll tu bro..sokong..
tak suma yg kaya mulia dan yg miskin hina..

sanggup juga mat jali buat sedemikin ye..
tapi camne die boleh tangkap toyol ye..hmm..

baguih cite nih..
tamak slalu rugi mcm org tua2 kate mcm anjing dgn bayang2..
huahahaha..

SuFy said...

adeihh..haha..tekazur haku td..ekekek..menakotkan lar~hik3

MariaFaizal said...

Amirul,
Kesian Lord of The Ring's character(yg selalu bisik 'precious,precious').

But toyol nih betul2 wujud ker?
Kenapa selalu org pakai ilmu pukau (pun biasanya pecah rumah kat area kg jer pulak?)Pakai toyol mungkin byk 'paymentnya' kot?

I pernah dengar (dulu2 masa budak2)origin of toyol nih from toddler yg dah RIP.Pernah tengok cerita toyol zaman 80-an - Ibrahim Pendek yg sangat kelakar,hehe...

Anyway,dlm your entry Mat Jali cuba menangkap toyol but that 'thing' self-burnt. Does he get reward as he's the one that managed to catch the toyol?No one reads mind right? So,people must have thought that Mat Jali was trying to do something good there?

Tell me please...

P/S: $$$ x byk x per,janji yg mana dpt tu berkat.No debt burdening you & enough savings for our childrens' future plus for contigencies,kan? :D

joegrimjow said...

malam ku tdo dngn nyenyak bace n3 ni
ok
mahu tdo
daaa

tehais said...

Kesian jali..

SYAbAR said...

Dik Mirul,

Alhamdulillah AMNI dah ok, dah pi sekolah pun. Abahnya masih lemah lg, MC sampai hujung weekend. Rehat panjang tu...

Alangkah baiknya kalau ibu yang menjaga mereka ni, juga diberikan Dr. cuti menjaga orang sakit...

hazlin said...

salam Amirul,
laaaaaaaa ingatkan dapatla ditangkapnya toyol tu..

kalau dapat tangkap agak-agak Amirul, apa jd lepas tu ek? mesti si Jali tu dapat kawin dgn si Eton.

mesti best kalau ada sambungannya...

konklusinya cerita Amirul tu, memang kita kena berusaha ikut jalan yang lurus yang diredhai Allah...

Tukang cerita said...

hahhaaaa......
sama ngan dj epoi....
terkejut wehhhhh...buka2 blog terus nampak muka toyol....
:)

TokNabe said...

Panjang ceritanya toyol tu....

Bukan mudah nak senang.

amirul said...

Salam Bro Epoi,
Walaweiiiiii... Dah besau panjang pun takut lagi ka Lu? Yg Hang pi dok dlm gelap apa pasai? hehehe...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Ixora,
Uiks! pe nak takut? Handsome pe mamat tu!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Wan,
betul3x... aku setuju... biar kaya pada budi... :)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam Man,
Mamat tu tangkap toyol tu ngan tangan le... style memeluk dari belakang... kih3x...

Yes! org tamak selalunye rugi... dah ada banyak pengajaran contoh yg diberi...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Sufy,
Menakutkan ke? relax le... hehe
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Sis Maria,
Ntah le... tapi org tua2 dulu kate memang wujud toyol ni... pernah juga sedara sebelah nenek dulu siap ada ilmu panggilkan toyol atau hantu raya...

Ha'ah kan? selalu kita dengar kisah2 gini kat kampung2 je... kat bandar camne plak ye?

Niat sebenar Mat Jali adalah utk menangkap toyol itu utk kepentingan dirinya sendiri... niat utama dia... nak kaya dan membalas dendam terhadap ibubapa Zaiton... tapi tak sangka pulak Toyol itu buleh terbakar sendiri... org ramai yg berada disitu tidak tahu apa niat sebenar Mat Jali... jadi mereka mungkin menganggap Mat Jali ini adalah penyelamat kampung berkenaan...

P/S: Yes! Agree with you... :)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Joe,
Hahaha... tido le... bukannya toyol betul pun...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Tehais,
Nasib2...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Kak Syabar,
Syukur Alhamdulillah Amni dah sihat... Wah! panjang cuti abg surgent... kalu cuti x sakit ok gak... hehe...

Anyway... didoakan abg surgent cepat sembuh... mungkin keadaan cuaca penyebab penyakit barangkali?
Kalu ibu yg menjaga mereka diberi cuti Dr... habis le produktiviti Negara... hehe... mungkin kene ambil cuti tahunan...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam Kak Lin,
hohoho... dah tentu le Mat Jali dpt kawin si Zainton... tapi adakah dgn cara ini... kehidupannya berkat?

Uiks! tak ada sambungan selepas iklan... keh3x...

Yep! kita mesti berusaha utk mencapai sesuatu dengan jalan yg diredhai Allah...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam TC,
Hahaha... terkejut gak? Toyol ciptaan daa... :)

amirul said...

Salam TokNabe,
Layan saje daa... Yep tiada jln singkat utk kaya... :)

Bro_mie said...

ekekek.......bukan senang nak senang, bukan susah nak susah...

cerpelai said...

Nampak je main picture ni terus gua terasa nak sebut 'my precioussss....' (sambil merangkak-rangkak cam cicak)

Nampak gayanya bila bro dah jadi warga emas nanti cucu bro selalu dapat dengar kisah-kisah dari mulut atok dia la nih.. Suka bercerita rupanya..

Fly said...

salam bro wah cite toyol yang menarik..terkezut gue heheheh.

Mira said...

hehehehehe.....

takut arrr ngam gambar tuh....

amirul said...

Salam Bro_mie,
Itu le pasal... takde jln singkat... :)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Cerpelai,
InsyaAllah...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam Fly,
hehehe... aku pun terkejut...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...