Followers

Pages

Saturday, May 30, 2009

Luahan Seorang Isteri

Setiap insan yang bergelar isteri... pasti mempunyai harapan dan impian supaya sentiasa dikasihi... disayangi... dibelai... dimanja dan sebagainya untuk memupuk kemesraan hidup... itu adalah antara kebahagiaan yang diharapkan oleh seorang isteri dari seorang lelaki yang bergelar suami tercinta kepadanya... namun apakan daya? Umpama bak kata pepatah... ku sangka panas hingga ke petang... rupanya hujan di tengah hari... namun begitu... hujan dihati seorang isteri... tiada siapa yang tahu...

Apakah erti sebuah perkahwinan... seandainya perhubungan itu tidak disulami dengan kasih sayang... cinta... keikhlasan dan kejujuran? Apakah erti sebuah perkahwinan... seandainya perhubungan itu dicalitkan dengan kegelapan yang menebal bagai tiada lilin yang menerangi?

Masih adakah erti sebuah perkahwinan... sekirannya salah seorang daripada pasangan membuat perangai... atau erti kata lain curang? Sebagai hamba Allah yang kerdil... kita tidak mampu untuk menduga apa yang bakal terjadi dimasa hadapan... kita hanya mampu berdoa agar perjalanan hidup ini dipermudahkan olehNya tanpa sebarang kerumitan yang besar... kita hanya mampu merancang... Allah jua yang menentukan...

Apa yang bakal ku coretkan disini... adalah kisah kehidupan kakak kandungku sendiri... yang diabaikan suaminya... tujuan aku... bukanlah untuk menagih simpati... apatah lagi mahu mengaibkan mana-mana pihak tertentu... kisah benar ini dikongsikan untuk renungan kita bersama... dan memperbaiki kehidupan sebagai suami isteri...

Perkahwinan kakak aku telah pun menjangkau 23 tahun... dan dikurniakan 7 orang cahaya mata... 4 perempuan dan 3 lelaki... 4 orang anak buahku telah pun bekerja dan mampu berdikari walaupun tidak berpendidikan tinggi... 3 orang daripadanya masih bersekolah...

Diawal perkahwinan kakak aku tiada sebarang masalah... hubungan sebagai suami isteri cukup sempurna dan bahagia... sehinggalah dilanda gelora yang tak diduga... rumahtangga yang dibina atas dasar cinta mula bergoncang sejak 12 tahun yang lepas hinggalah ke hari ini... Pada ketika itu... kakak aku baru sahaja melahirkan anak bongsu... suaminya pula sibuk berkahwin dengan orang seberang tanpa pengetahuan kakak aku... sehinggalah rahsianya terbongkar...

Hati manakah tidak terguris... melihat suami memperlakukan isteri sedemikian rupa? Isteri manakah suka dimadu? Sebagai seorang adik... akulah tempatnya untuk mengadu dan meluahkan perasaan yang terbuku dihati... InsyaAllah aku akan menjadi seorang pendengar yang baik... dan aku tidak mampu membuat apa-apa selain memberi kata semangat serta dorongan yang membina kekuatannya untuk terus menjalani kehidupan demi anak-anak...

Apa yang aku kesali dan tidak menyangka... rupa-rupanya sejak 12 tahun kebelakangan ini kakak aku menderita dan dizalimi oleh suaminya secara emosi dan fizikal... hancur luluh hatiku bila mendengar luahan kakak aku... selama ini aku sangkakan mereka hidup bahagia... rupa-rupanya ada udang disebalik batu...

Setiap kali kakak aku mempertahankan haknya sebagai isteri... setiap kali itu jugalah dia akan disepak terajang... dimaki hamun... dan dihalau keluar berkali-kali dari rumahnya seperti anjing... begitu juga bila berhadapan dengan keluarga suami... dia akan diburuk-burukan dan dikutuk oleh suaminya sendiri... sebaliknya memuji-muji isteri seberangnya... kakak aku hanya mampu menebalkan muka dan menangis...

Sungguhpun keadaan rumahtangganya berkocak... makan...minum... pakai dan segala keperluan masih diberi suami... malah kasih sayang terhadap anak-anaknya tetap sama... tidak berubah... cuma kasih sayangnya terhadap kakak aku sudah tiada... kehidupan kakak aku ketika ini seolah-olah sebuah patung boneka yang hanya diarah bila diperlukan sahaja...

Walaubagaimanapun... kakak aku masih mampu bertahan dan bersabar demi anak-anaknya yang masih kecil... sungguhpun perasaan cinta dan sayang terhadap suaminya sudah tawar... katanya... selagi suaminya tidak menjatuhkan talak... selagi itulah dia akan bertahan demi kepentingan anak-anak... terutamanya yang masih bersekolah... sambil menangis teresak-esak meluahkan perasaan kepada ku... namun apakan daya? Aku hanya mampu memberi kata-kata semangat dan mendoakannya... selain dari itu... luar kemampuan ku...

Seringkali juga... kakak aku berkata kepada ku... aku beruntung kerana mempunyai seorang suami seperti amirul... Iya! Memang aku tidak menafikannya... aku bersyukur kepada Allah kerana mengetemukan jodohku dengan suami tercinta... namun aku tidak pasti bagaimana pula nasib hidupku di masa akan datang? Aku hanya mampu mendoakan kebahagian rumahtangga kami... selainnya Allah jua penentu... Wallahualam...

P/S: Kepada kakak yang ku sayang... maafkan adikmu diatas coretan ini... Sebagai adik... aku akan sentiasa mendoakan kebahagian rumahtanggamu... semoga kau tabah dan sabar menempuhi dugaan yang melanda... aku harap dirimu perbanyakan memohon petunjuk dariNya... Sesungguhnya... Allah adalah sebaik-baik pendengar...

30 comments:

joegrimjow said...

harap akak kamo tabah!

MariaFaizal said...

All i know your sister is such a noble & strong lady. I don't think I could handle things the way she is right now. My mom walked away from horrible r/ship with my irresponsible father. I'd say she did the right thing leaving that bastard.

I pray that she's blessed & protected by Allah swt all the time.My heart goes out for her & children.There's always silver lining in every obstacle given.That's what I believe.

amirul said...

Salam isteriku sayang,

Harus ku komen di entry ini... aku turut bersimpati dengan nasib kakak Lu sayang(isteriku)...

Terima kasih kerana menjadi isteri abang... abg sentiasa mendoakan agar perjalanan hidup kita terus dipermudahkan oleh Allah swt... InsyaAllah segala rintangan dan halangan kita tempuhi bersama...

Love u Sayang... :)

arnirina said...

aduuhhh..sakit hati kalu bace cerita sebigini..harap kakak awak tabah..

cerpelai said...

Gua tumpang simpati atas nasib kakak bro tu.. Harap dia sabar dan tabah menempuh dugaan ini sepertimana juga makcik gua yang dimadukan dan diabaikan bersama 7 orang anaknya yang masih kecil..

Nak tengok contoh kesabaran yang tinggi? Lihatlah pada seorang wanita..

SuFy said...

owh, sgt sedih dan sebak..

*smua tu ada himah di sebaliknye...smg akak awk tabah ye..Allah pasti membantu dan mengasihi isteri2 yg dizalimi..pasti suatu hari suaminya menyesal..

CAHAYA said...

Harap cerita ini jadi pengajaran suami2 di luar sana. Ingatlah pengorbanan isteri. Rasanya masa susah lebih baik dr senang. Tak la lelaki menggatal. Dah dilayan baik2 pun masih mahu mencari makan di luar. Mangsanya, bukan isteri je. Anak2 pun sama.

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Mengapa sedap2 jer nak PUKUL pompuan ni? Mmg dasar "HAIWAN"...

Gue BENCI lelaki mcm tu!!

Tukang cerita said...

kakak sy juga serupa...
~btoi, tak tipu...
abang ipar ku bercinta dgn pompuan lain..tp, tak kawen pun akhirnya...

IxoR@ said...

sayunya bila kubaca coretan ini...

bersabar la, tabahkan hati...

Allah s.w.t tahu apa cerita disebaliknya....

amirul said...

Salam Joe,
InsyaAllah...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam sis Maria,
Yup! Saya pun fikir sama gitu... Didoakan kehidupan kita semua dijauhkan dengan perkara2 sedemikian...

P/S: How's u're lovely son Adam doing? Hope get well soon...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

walaikumsalam buat suamiku (abg amirul ),
yup! kita sama-sama berusaha kekalkan hubungan kita dan terima kasih juga kerana abang sudi terima ayang sebagai isteri....

I love u too!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Ainirina,
InsyaAllah... sama2lah kita mendoakan... ameen...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Cerpelai,
Terima kasih... sama2lah kita mendoakan mereka tabah menempuhi perjalanan hidup yg penuh liku...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Sufy,
InsyaAllah Allah sentiasa bersama mereke yg dizalimi...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Cahaya,
Mungkin ada kebenarannya... masa susah lebih baik dari masa senang... apa yg mereka hendak sebenarnya? ikut sunnah nabi? memenuhkan kuota? wallahualam...
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""'

Salam MaMa,
Kata org tua2... kalu sekali lelaki pukul perempuan... lama2 akan jadi tabiat utk memukul... wallahualaam...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam TC,
Waduh! apalah nak jadi? nasib baik tak kawin... didoakan kak TC hidup bahagia bersama suaminya...
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Ixora,
Mudah-mudahan... sama2lah kita doakan...

SYAbAR said...

Siapa yang pernah melaluinya akan benar2 terasa akan keperitan hidup seorang isteri yang menjadi boneka suami.

Selalunya, seorang isteri terikat dgn kehadiran anak2. Itulah pengorbanan seorang ibu demi anak yg dikandung selama 9 bulan.

Apa yg dapat akak katakan, pengorbanan kakakmu akan berakhir pabila dia mendapat perhatian dan kasih-sayang sepenuhnya dari anak2nya bila dewasa nanti. Pesanlah kepada anak2 buahmu supaya tidak mengabaikan ibu mereka.

amirul said...

Salam Kak Syabar,
Terima kasih atas nasihat yang diberi... InsyaAllah nanti ku nasihatkan anak2 buahku itu... :)

hazlin said...

Salam Amirul,
dugaan yang Allah berikan dalam pelbagai bentuk.
Banyakkan bersabar.. insyaAllah.. ingatkan anak-anak. Pasti mereka kekuatan kepada kakak iparmu itu..

amirul said...

Walaikumsalam Kak Lin,
Terima kasih atas nasihat yg diberi... InsyaAllah akan ku pesan anak2 buahku utk memperingati jasa + pengorbanan ibu mereka...

miss emyliza said...

sgt meruntun jiwa dan perasaan amy membacanyer... isteri mana yg tidak akan rasa kecewa andai suami memperlakukannya begitu... teringat sebuah cerpen yg ku nukilkan sendiri, jalan ceritanya adlah sama.

ini lah dinamakan pentas kehidupan, yg telah detentukan perjalanannya... hanya yg tabah mampu untuk menawan ujian ini...

wallahualam...

hysMan.. said...

Salam bro n sis,
kadang2 bila baca cerita mcm nih mmg geram tgk si laki yg berperangai buaya mcm nih..tak pernah bersyukur dgn ape yg ada depan mata..naseb baek kakanda mu itu tabah dan semangat dr anak2..
byk2 berdoa,kdg2 org mcm nih slagi tak erhantuk takkn tergadah..
biarkan la die,smoga Allah membukakn pintunya..
Mulia isteri mcm tuh..

~ku bagi pandangan utk diriku juga..
:)

TokNabe said...

Alhamdulillah masih ada saudara terdekat utk mengadu dan bercerita.

Saudara terdekat memang menjadi penguat semangat!!

zeti said...

sdihnye baca citer ni.. smoga kakak awk trus kuat mhadapi ujian ni..

Fly said...

sekalung doa wat insan yang teraniaya, semoga sinar kebahagian kan sentiasa besama2nya..

amirul said...

Salam amy,
Yup! ini adalah pentas kehidupan sementara... dalam kesementaraan itu... kita perlu berlakon dengan cemerlang... bukannya berlakon watak2 jahat... wallahualam...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Walaikumsalam Man,
Itulah dikatakan suratan takdir... walaupun kita merancang kehidupan dengan baik... Allah jua penentunya... Allah lebih mengetahui mana yg terbaik utk kita... wallahualam...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam TokNabe,
InsyaAllah... kita sebagai saudara terdekat harus mengamiltahu serba sedikit permasalahan bersama...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam zeti,
InsyaAllah... samalah kita doakan...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Fly,
Terima kasih keatas doa bro...ameen...

Krasz bAtu said...

sedih aku baca bro
harap dia tabah menghadapi dugaan ini

amirul said...

Salam Krasz,
InsyaAllah... samalah kita doakan... ameen..

SiS-lin said...

semuga kakak amirul tabah menjalanai semua dugaan dlm berumahtgga..mungkin ada hikmah mgkin ada rahmat di sebaliknye....

Rinna said...

Salam Amirul,

Harap Amirul dapat suntikan kata semangat buat kakak kamu agar dia tabah menghadapi dugaan dan cabaran ini.

Mungkin apa yang dilaluinya itu ada hikmah disebaliknya..

amirul said...

Salam Sis-lin & Rinna,
InsyaAllah... Terima kasih atas doa kalian... Saya dan isteri akan cuba memberi semangat yang termampu kepada kakak kami... ameen...

Mummy Hanan said...

Salam Amirul n wife,

Bila baca n3 nie, akk terasa sedih....ye lah kita kan perempuan...
Akk rasa ur sis is a tough lady.... l like her confident in her self...
Anyway, apa yg ingin akk katakan dah banyak ditulis kat komen2 yg lain tu....
Will pray 4 ur sis n her childrens..may all bless her...amin..

amirul said...

Salam Mummy,
Tima kasih singgah ye... tima kasih juga atas doa itu... ameen...

jo said...

besar sungguh ujian..
kalau kena pada diri sendiri, belum tentu kita dapat hadapi dgn tabah..jadi, bersyukurlah seadanya dan mintak dijauhkan perkara yang tak baik..

amirul said...

Salam jo,
Terima kasih kerana tinggal jejak... InsyaAllah Allah tidak membebankan hambaNya dengan ujian yg berat melainkan yg setimpalnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...