Followers

Pages

Friday, May 8, 2009

Cerita Dari Isteri Aku...

Adakah anda penggemar sate? Adakah anda yakin dengan sate yang anda makan? Adakah anda yakin dengan cara pembuatannya? Adakah anda yakin sate itu diperbuat daripada daging halal yang sepatutnya? Itulah persoalan yang seringkali bermain dikotak fikiranku bilamana aku teringin untuk membeli dan memakannya... sebenarnya ada kisah benar yang tersirat disebalik cerita sate ini... selamat mengikuti kisah benar ini...

Peristiwa ini berlaku beberapa tahun lepas... bukan di luar negara... tapi di dalam negara... tanah air tercintaku... tidak perlu rasanya untuk aku menyertakan nama tempat mahupun nama orang yang terbabit... biarlah ianya rahsia... cerita yang bakal diceritakan bukan tujuan untuk mengaibkan atau menyinggung perasaan sesiapa... cuma sekadar peringatan dan pengajaran...

Tidak lama dulu... penduduk sebuah kampung kecoh memperkatakan tentang sate... sampai memboikot sate seketika... kisah benarnya begini... di sebuah kampung berhampiran... ada seorang penjual sate... si penjual ini merupakan warga seberang yang sudah lama menetap disini dan telah memiliki taraf kelayakan penduduk tetap di negara kita... dia mempunyai sebuah gerai menjual sate di kampung penduduk yang kecoh tadi...

Selalunya... orang ramai tidak putus-putus membeli sate digerainya... kata orang ramai... satenya sedap disertakan kuah kacang yang pekat... sebab itulah sate yang dijualnya tersangat laku... sehinggakan ada yang terlepas peluang untuk menikmatinya... macam goreng pisang panas agaknya...

Kebetulan... pada suatu hari... ada seorang pakcik yang berasal dari kampung kecoh tadi ingin membuat tempahan sate digerai si penjual itu untuk menjayakan sebuah majlis kenduri... Lalu pakcik itu pergi ke gerai untuk berjumpa si penjual untuk urusan tempahan... sesampai pakcik di gerai sate itu... dia agak kecewa... kerana gerai tersebut tutup... tidak beroperasi...

Pakcik itu tidak putus asa... dan mencari ikhtiar supaya dapat berjumpa si peniaga sate itu pada hari yang sama untuk membuat tempahan... fikir punya fikir... lalu pakcik itu cuba bertanya orang bersebelahan disitu untuk mendapatkan maklumat penjual sate tersebut... manalah tahu mungkin ada yang tahu...

Seperti yang dihajatkan... pakcik itu berjaya mendapatkan alamat rumah si penjual sate itu... lalu tanpa melengahkan masa... pakcik itu terus pergi mencari rumah penjual sate... setibanya di alamat tersebut... lalu pakcik itu memberi salam beberapa kali... tiada orang menyahut... pakcik itu pun ke belakang rumah terbabit untuk menjenguk... manalah tahu ada orang kat belakang...

MasyaAllah... alangkah terkejutnya pakcik itu... lalu mengucap panjang... rupa-rupanya selama ini si penjual sate itu menyediakan sate kucing... kebetulan ketika itu... si penjual itu sedang asyik memproses daging kucing yang baru selesai di sembelih... kepala kucing masih kelihatan bertaburan...

Tanpa buang masa... pakcik itu pulang ke rumah dalam keadaan marah... geram... sakit hati dan bengang mengenangkan betapa kejamnya penjual sate itu... belum sempat pakcik itu menyerbu rumah penjual itu besama penduduk kampung yang lain... penjual itu dah lesap... menyedari kesilapan dan kesalahan yang dilakukannya... dia telah melarikan diri entah ke mana... sehingga ke hari ini... batang hidungnya pun tak nampak...

Bayangkan... betapa liciknya penjual sate itu... sanggup menipu orang ramai dengan cara sedemikian... sanggup membunuh kucing demi mendapatkan duit... langsung tidak rasa bersalah... pada hemat aku... sekiranya penduduk kampung dapat menangkap penjual sate kejam itu pada hari itu... mungkin dibalun secukup-cukupnya lalu dijadikan sate...

P/S: Kepada penggemar sate... sentiasa berhati-hati ketika mahu membeli... jangan pakai beli je... tambahan pula orang yang menjual itu adalah orang luar...

Dikesempatan ini juga... aku meminta maaf kepada penjual-penjual sate yang jujur mencari rezeki halal... manalah tahu... ada yang tersinggung membaca entry aku ini... bukan niat dihati... cuma ingin berkongsi pengalaman yang pernah dilalui... semoga apa yang baik dijadikan teladan... yang buruk dijadikan sempadan... apapun... tepuk dada tanya iman... menilai sebelum membeli... sekian...

15 comments:

joegrimjow said...

huhu
cam cam kerenah org ni
sabo ajew

Krasz bAtu said...

dah lama aku x kena sate

MariaFaizal said...

I believe that this really happens.
I'm not racist, but whatever an Indonesian is selling here (& there in their own land)- we have to have doubt & hesitation.

When I was in Bali, I had almost eaten 'kodok goreng.'The 'wak' with 'songkok' said it was a restaurant that sells 'halal' food.And, he actually was promoting 'special menu' for the day.Cis!(Luckily an Aussie tourist talked about this 'toad' special.Yikes!)

P.S: I harap wak yg jual sate kucing tu akan disatekan suatu hari nanti.I volunteer nak kipas arang sampai api tinggi/besar!

hysMan.. said...

makkkkk aiiiii...
sate kucing???
wekk!!!
baru semalam makan sate for my dad birthday bro..ayooo..
harap2 manusia tersebut kesal dan tak mengulanginya lagi..

beware!!
jgn sedey2 kak n bro,kawan tau u guys alert tang pasal kucing ni..
hehe..
peace no war..
:p

MaMaQaYPo FaMiLy said...

uik!! sampai hati org tu sembelih kucing!! Cian kucing2 tu...

Betul kan? sebelum kita nak baham makanan apa pun, kena selidik juga kan?

hmm....

p/s: BENGANG bila kucing "@#$%^!!" dlm Umah je, tapi x penah sembelih kucing... hahaha!! Marah2 pun ttp kasi dorang makan.. :)

nueeunlimited said...

ha??!!!! sate kucen..hawau punye owang tuh. kot ye pon nk wat sate yg sedap, semelih la arnab yg serupa cam kucen..
Nuee x mkn daging arnab coz slalu terbayangkan arnab tu ala2 kucen. x sgp nk mkn...huhu..

CAHAYA said...

Teringat satay Ikan yang dijual kat sekolah waktu sekolah rendah. orang seberang yg jual tu. :P

kabussenja said...

tergamakkkkkkkkkkkkkkk sungguh manusia jenis ini... huh!

mr.syazwan said...

FUUUYOOOOOOOOOOO

iye ke??? huhu

tpi yg tahu mkn sate manyak2

leh mendtgkan kanser...

hohoh

amirul said...

Salam Joe,
Manusia kan berbagai?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Krasz,
Ingat sebelum terkena... :)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Sis Maria,
Allahu Akbar! Kodok Goreng? uwek! Hampeh punye org betoilah... Yep! kita cakap benda ini bukan nak bersifat untuk mengaibkan sesiapa... cuma ingin memberi peringatan dan pengajaran kepada mereka yg memerlukan...

P/S: Sokong kak Maria jadi tukang kipas arang... kalu boleh kita sediakan unggun api dan campakkan terus mamat nih... lagi PUAS... hehe...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Man,
Uiks! ada check betoi2 ka sate ape Lu makan? hehe...

It's ok Man... cuma geram masih ada org seperti ini... Hampeh.com... kalu dpt mahu disatekannya...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam MaMa,
Itulah pasal... masih ada org kuno seperti ini... Hampeh betul...

P/S: Yep! kekadang marah sangat ngan kucing pun takdelah sampai sembelih buat sate... hehe...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Dak Nuee,
Uwek! Sate arnab? kami tak suka makan sate lain selain ayam... tak lalu le... bila cerita pasal arnab... teringat arnab kami yg dah mati... :(
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Cahaya,
Hmmm... kalu org seberang buat apa dan jual apa pun... kami tak lalu nak makan... :(
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Wan,
FUUUYOOOOOOOOOOOOOOO
Iyelah... hati2 owh... jgn terbeli sate kucing plak... uiks! iye ke kene kanser... tapi kami sesekali je makan kalu teringin....

amirul said...

Salam Kabussenja,
Sory... tertinggal komen balas plak... :)
itulah pasal... manusia jenis apa ntah... :(

IxoR@ said...

sometimes bila nak makan hampir terlupa aspek2 kebersihan dan yg sepatutnya...

hati-hati...

amirul said...

Salam Ixora,
Mungkin terlalu lapar sampai terlupa kut...

joegrimjow said...

ku dah ubah ntry itu
mecey yaa
hehe

Idalara said...

kdg2 org ni buat2 lupa apa yg dia buat sebab nak untung banyak..dia terlupa jenuh dia nak kena jawab di Sana nanti..akak rasa perkara spt ni tak mustahil berlaku..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...