Followers

Pages

Saturday, May 23, 2009

Kisah Cintan-Cintun...

Salam...

Jom kengkawan... hari ini kita layan kisah cintan-cintun yang berlaku pada diriku beberapa tahun yang lepas...

Sebagai manusia biasa... kita seringkali mempunyai perasaan ingin dicintai... disayangi dan dikasihi oleh orang yang bernama kekasih... Ada betul? Begitu jugalah dengan diriku... ketika aku menempuh alam keremajaan... perasaanku membuak-buak untuk disayangi dan dicintai oleh seseorang... malangnya aku jahil terhadap cinta... alah... budak baru nak belajar bercinta katakan... lama kelamaan aku bercinta juga tanpa mengikuti sebarang kursus... hehe...

Seingat aku... aku baru tamat pengajian di Politeknik... usia pun 24 tahun dan baru saja memasuki alam pekerjaan... aku bukanlah jenis yang suka melepak tanpa hala tuju... aku cuma tahu pergi dan balik kerja... lepas itu duduk dalam bilik dan melayan perasaan... walaupun ada teman sebilik... kami tak banyak bertegur... masing-masing buat hal sendiri... bila rasa bosan... aku melepak di bilik tv asrama melayan cerita-cerita mengarut... kalau tidakpun aku terbungkang tidur...

Pada suatu hari... ketika aku tak mampu mengatasi tahap kebosanan... timbul idea untuk cuba mencari kenalan melalui chatting... sekurang-kurangnya boleh buat teman berbual... apalagi... aku redah siber kafe asalkan ada masa terluang... sehinggalah aku menemui cinta pertama melalui alam siber...

Pada mulanya... aku tidak begitu percaya dengan chatting ini... ialah kita hanya bersembang tanpa bertentang wajah... kenal pun tidak orang yang berchatting dengan kita... lagipun niat asalnya hanya mahu mengatasi tahap kebosanan yang melanda...

Ok... jom kita layan bagaimana aku boleh jatuh cinta melalui alam siber walaupun tidak pernah berjumpa... Kisahnya begini...

Pada suatu hari itu... aku baru saja masuk siber kafe untuk chatting... tiba-tiba ada seorang awek itu tinggalkan nombor telefon untuk dihubungi... tanpa sebab dan terus hilang... selalunya aku malas nak layan... tetapi tak tahu mengapa... aku mencatit nombor yang diberi dan menghubunginya keesokan hari... awek itu pun melayan aku dengan menanyakan pelbagai persoalan... sepatutnya aku yang lebih bertanya... ini terbalik pula... arghhhh... lantaklah... janji aku puas berbual... hari demi hari berlalu... kami terus berhubung sehinggalah cinta berputik... dari memangil nama masing-masing bertukar membahasakan diri dengan abang dan ayang... keh3x... padahal belum berjumpa lagi tuh... kuasa cinta barangkali... hehe... kekadang sampai terputus talian telefon kerana kehabisan kredit... bercinta punya pasal... dalam sehari kredit RM60 habis pun tak mengapa... biar betul?

Setelah sekian lama hanya berhubung melalui telefon... kami mengambil keputusan untuk berjumpa... Akhirnya hari yang ditunggu-tunggu pun tiba... aku pun bertolak ke tempat yang dijanjikan... aku dah lah buta jalan sampai tersesat-sesat dibuatnya hehe... disebabkan cinta punya pasal lautan api pun aku sanggup redah... huiyoooo! Berbaloi juga walaupun lambat sampai... akhirnya kami pergi dating sambil makan-makan dan tengok wayang... padahal aku bukanya suka tengok wayang pun... haha...

Selepas balik dari dating... makin kuat pula perasaan cintaku terhadapnya... bak kata orang mandi tak basah... makan tak kenyang... huhu... tetapi aku takut bertepuk sebelah tangan... rupa-rupanya awek itu pun 2x5 juga... menaruh perasaan terhadap aku... apalagi... hari-hari bergayut saja kerja kami... sedar tak sedar bil telefon melambung ribuan RM... Dasyat! Nak bercinta pun kena pakai modal owhh... tapi tak mengapa... awek itu punya pasal... aku sanggup...

Akhirnya aku tak sanggup... aku membuat keputusan untuk ehem-ehem... lor... jangan ingat yang bukan-bukan ya kengkawan... keputusan untuk berkahwin daa...

Dipendekkan cerita... aku berkenalan dengan keluarganya dan memberi kata putus untuk berkahwin... agak gelojoh juga aku ini... mana tak nya? Waktu itu umur aku baru 25 tahun dan sidia pula 28 tahun... bagiku perbezaan umur bukanlah satu halangan... yang penting hati sama suka... kami ambil keputusan untuk tidak bertunang... dan keluarga pun bersetuju tanpa sebarang songeh...

Syukur Alhamdulillah... akhirnya aku berkahwin dengannya selepas berkenalan lebih kurang 8 bulan... kini kami telah pun bergelar suami isteri yang sah hampir 7 tahun... semoga ikatan yang terjalin ini berkekalan sehingga ke akhirat... InsyaAllah... Inilah kisah cinta pertamaku bersama isteri tercinta... Dan kami memohon agar kengkawan mendoakan kebahagian kami ya... Terima Kasih...

Nota: Kita hanya merancang... Allah jua yang menentukan...

19 comments:

MariaFaizal said...

Amirul,
Semoga sentiasa berbahagia dunia & akhirat.Ameen...

Being in love is always wonderful,kan?

Kalau dah jodoh,yg tak pernah kita terfikir pun kita boleh lakukan :D

joegrimjow said...

selalunya aku malas nak layan... tetapi tak tahu mengapa... aku mencatit nombor yang diberi dan menghubunginya keesokan hari


lalala#
klu xde part ni
xde la cite ni kot

Uncle Dol said...

Salam amirul,

wah! cinta sampai ke jinjang pelamin ni. *hehe* bagus-bagus.. ;)

aku tumpang gembira..

Tukang cerita said...

heheheeee.....bnyk jiwang loh ini orang....

den sogan nak cerita kisah cintan cintun den,...
simpan dlm arkib jer lah....
jgn tak tau, den ngan hubby bukukan kisah kami dolu2....
tp, kami berdua jer lah yg baca....
segan nak bgi org lain baca...
:P

Dj Epoi said...

Walaweiiiiiiiiiiii cinta pandang pertama nih!!!

Macam tak caya pulak .....bila Cinta pertama berakhir di jinjang pelamin...

Gua tau memang Lu Gelojoh hehehehehheh.....( Ampunkan saya Penunggu Gua heheheh )

Gua doakan SAHABAT.....

Salam sama HONEY Lu.....dari kami sekeluarga..
Bila nak mai umah nih weih......

Projek Fantasia Lu amacam?

IxoR@ said...

kisah cinta sy penuh tragis & drama....

:D

Naz said...

wah... happy ending. bertuah badan. member2 aku layan awek2 internet ni x der yg lekat.. kalo dah jodoh kan??? :)

soca said...

salam... syahdu giler baca kisah cinta korang, apepun aku doakan jodoh kalian kekal hingga akhir hayat... si suami tu, jaga wife tu baik... jgn nakal2, aku sekeh kang... hehe!

CAHAYA said...

Comelnya. Tak sangka cinta cyber kamu sampai ke jinjang pelamin. Alhamdulillah. Cahaya doakan ia berkekalan sampai syurga. :)

Nursyawalina Sulong said...

waaaaaaaaaaaaa
ifti pun nak gini jugak
T_T

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Salam Amirul...

Fuyooo!! Love at d 1st Sight ni... Kira DASHYAT kan kisah CINTA CYBER ni?

Semoga berkekalan hingga ke ujung nyawa!!!

;P

Na Shari said...

Alhamdulillah...

Jarang ada cinta chatting yang berakhir ke jinjang pelamin. Semoga berbahagia hingga ke hujung nyawa...

Insyaallah...

hysMan.. said...

salam bro..
pergghhh!!!sempoii siuttt..
hahaa..
hope anda berdua berbahagia sehingga ke akhir hayat..
perjalanan cintanya lurus tak banyak bengkang bengkok..
baguih ni..bolrh coba..
hehe..

~bro,lu 25tahun da kawen??
muda tuuuuuuu.....
nak ikot jejak laaa..
hahahaa..gwe tak sabo nih..
huhu

Fairuz Selamat said...

betol.. kite merancang.. tuhan tentukan... walaupun kite dah rancang yg trbaik untuk diri kite, tp tuhan tentu ade perancangan yg lebh baik untuk kite

Fly said...

Salam bro ..tahniah2 bro

Wah sampai berumahtangga yek kisah lu ni.. Gua doakan semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat .

amirul said...

Salam Sis Maria,
Thanks atas doa... ameen...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Joe,
Kalu dah jodoh tak kemana kan?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam UD,
Terima kasih...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam TC,
alah pesalahnya imbau2 kenangan lama?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Bro Epoi,
Hehe... tima kasih doakan... ameen... Projek Fnatasia aku tergendala daa... kalu ada apa2 aku roger Lu nanti...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Ixora,
Tumpang simpati... semoga berbahagia... :)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Naz,
Member2 Lu yg layan ke? Lu sendiri yg layan? keh3x...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalm soca,
ameen... terima kasih... amboi? siap nak sekeh? takut owh!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam cahaya,
Alhamdulillah... ameen tima kasih...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Ifti,
InsyaAllah anda mampu...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam MaMa,
Ameen... tima kasih...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Na Shari,
Kalu dah jodoh tak kemana... tima kasih doakan kami...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam Man,
Haha... ameen... tima kasih atas doa... insyaAllah kalu dah tiba seru... tak kemananye...hehe
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Salam Fairuz,
Yup! mungkin kita rasa apa yg dirancang adalah terbaik untuk kita... namun Allah lebih mengetahui mana yg terbaik buat hambanya...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""

Walaikumsalam Bro Fly,
ameen... tima kasih ye....

Naz said...

aku ada gak terlayan dolu2. tp x sehebat ko, terus sangkut... hehehe...

amirul said...

Salam Naz,
Keh3x... hebat jugak ko ye... mungkin jodoh Ko bukan disana... cuba lagi! hehe

Naz said...

Waalaikumsalam wbt... maleh la aku nak try awek di alam maya ni. peluang nak kena mcm ko, 1 nisbah 100. dulu aku ada kenal sorang cikgu dlm chating room. tp, x lama. terus sunyi sepi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...