Followers

Pages

Monday, July 13, 2009

Mandi-Manda Di Sungai Congkak...

Salam...

Wow! Lebih sebulan sudah aku meninggalkan rumah aku ini kekosongan... nasib baik barang-barang dalam rumah tak hilang... masing-masing ditempat seperti yang ditinggalkan... cuma dah penuh dengan sawang bapak spider... mak spider pun ada sekali... hehehe... jangan mare arr kengkawan....

Sebenarnya... aku sengaja menyepikan diri dari dunia blog buat sementara waktu untuk memberi laluan kepada kerja-kerja yang lebih penting untuk dibereskan... Kerja didahulukan... blogging diutamakan... hehehe... slogan mana aku ciplak nie? Apapun... aku sudah selamat kembali untuk berkongsi cerita-cerita yang menarik bersama kengkawan... Menarik ke tertarik? Perasan lebih je aku nie... hahaha...

Tidak lupa juga... buat teman-teman yang sudi melayari teratak ini walaupun tiada entri baru disiarkan... terima kasih daun keladi... terima kasih juga kepada mereka yang sudi meninggalkan jejak walaupun entri yang disiarkan sudah basi... tanpa anda semua sebagai pembaca setia... apalah gunanya kewujudan blog ini... ya tak? Ok... tak mau cerita panjang-panjang... nanti bosan pula... jom dengar cerita aku...

Pada hujung minggu yang lalu... aku... isteri dan ipar duai belah isteri telah berkelah di Sungai Congkak Hulu Langat Selangor... rasanya sudah lama juga aku tidak pergi mana-mana untuk bercuti bersama isteri tersayang... al-maklum sajalah... kerja... kerja... dan kerja... lagipun nak pergi bercuti pun kena ada modal juga kan? Nasib baik... ipar duai belah isteri aku berpakat buat rancangan pergi berkelah beramai-ramai Sabtu lalu... janji masing-masing membawa bekalan makanan... alah buat cara potluck... aku dengan isteri apalagi? On je lah ngan program yang dirancang itu...

Hari yang dijanjikan telah pun tiba... pepagi buta lagi isteri aku sudah bangkit untuk memasak lauk sambal udang petai... jam menunjukkan 4 pagi... aku masih liat nak bangun untuk menolong... habis isteri aku yang menyediakan apa yang patut untuk dibawa bersama... aku hanya bangun lebih kurang pukul 5 pagi... tengok-tengok tinggal nak cedok sambal udang petai dari kuali ke bekas yang disediakan... sesudah beres semua... kami pun bersiap sedia untuk solat subuh... dan sempat bersarapan bersama seketika...

Tepat pukul 7 pagi... kami bertolak dari rumah menuju ke Hulu Langat... yang lain pun akan terus menuju ke Sungai Congkak... masing-masing akan berjumpa disana nanti... rumah kakak ipar aku yang ke 3 juga tidak jauh dari destinasi yang kami mahu berkelah... kami sampai Sungai Congkak kira-kira pukul 9.00 pagi... yang lain masih tidak kelihatan kecuali keluarga kakak ipar sulung aku...

Seronok juga sesekali beriadah beramai-ramai bersama keluarga dan menyelam dalam air sungai sambil meredhakan kemarahan kerana menunggu yang lain sampai lambat... hehehe... mana tak nya? Adakah patut sampai pukul 10.30 pagi?

Apapun... kesudahan hari berkelah itu amat menyeronokan kerana air sungai yang sejuk dan menyegarkan... walaupun kepenatan... cukup berbaloi berkelah disini... InsyaAllah dimasa akan datang... kami bercadang bermandi-manda di Sungai Gabai pula... kerana disitu ada air terjun... lagi menyeronokan...

Orait... sudah panjang lebar cerita dongeng ini... sebagai penutup... layan je gambar-gambar yang sempat diambil sebagai kenangan.... Jom... layanzzz...


Inilah teratak yang disewa untuk kami beriadah

Sesi pembakaran ikan... sotong... udang dan lain-lain

Ikan itu dah masak belum? Tanya si penunggu sungai

Inilah antara lauk bakar yang disediakan

Sambil-sambil mengumpat

Sambil-sambil termenung menunggu ikan bakar

Sesi mandi-manda

Sesi fotografi

Main bola baling

Sebahagian dari anak sedara

Sesi berendam dan menyelam

Sesi makan durian dusun

Inilah penunggu sungai yang jinak

19 comments:

Krasz bAtu said...

aku lama dah x berkelah ...

IxoR@ said...

Hai...Amirul,

Lama tak update, gi mana...tengok dah hampir bersawang....

Best erk bermandi manda di Sg Congkak....

Jom arr jalan2 blog kawan...klik klik!!!

SYAbAR said...

Tengok air sungai yg jernih tu, teringin la pulak mandi-mana di sungai sambil melayan makan durian...

Best no, sesekali dapat camni...

Aspalela said...

wwooooooo...
pergi melancong rupenye ..

ingatkan modem rosak lagi..

ChekguSekolah said...

nasib baik dah pegi 2 minggu lpas..

so, x jeles la..hehehe

pu3 balqis said...

wah..
comeylnya penunngu gua pon...
tak bawak balik ka...?

bestnya mndi manda..
apalagi ditambah hidangan lazat..
hurm,,,

Idalara said...

salam amirul..
lamanya kak ida dgr citer mirul..apa khbr mirul n wf?
dulu masa kak ida dok cheras kerap gak g bawa anak ke sg congkak ni..hepi gile diaorg..tu masa kak ida ada kereta..ntah bila dpt pegi lagi.

amirul said...

Salam Krasz,
Luangkan masa skit untuk berkelah...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Ixora,
haha... saje menyepikan diri dr dunia blog....
Yep! seronok juga sesekali mandi air sungai... segar!
InsyaAllah menyusul kemudian...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam kak Syabar,
Apa lagi? pi lah mandi-manda jika ada masa terluang...
Seronok mandi airnya sejuk... segar rasanya...tambah lagi pekena durian dusun... hilang ketaq...hehe
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Aspalela,
Cuti2 Malaysia daa... Modem dah ok...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam chekguSekolah,
Patut le x jumpa... hehe
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Pu3,
Kalu bawak balik, sape nak jadi penunggu kat sana nanti? hehehe...
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Kak Ida,
Alhamdulillah... kami sihat... harap keluarga kak Ida pun sihat semuanya... InsyaAllah ada rezeki kak ida nanti... sabar k!

hysMan.. said...

wahhh...lame menyepi,tup tup kasi baek punya n3..hehe..
manyak sodap woo mandi ayer sungai pepagi..kepala ilang tension..

sambil menyelam minum ayer..kihkihkih..
apakah??

CAHAYA said...

BBQ n mandi sungai. Memang combo yang best!

@cu SaYaNg said...

best nye...
nk ajak anak sedara acu pegi lah lps nie...

amirul said...

Salam Man,
Menyepi cari idea barangkali... haha...
apakah mende Lu?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Cahaya,
Streamyx combo ke KFC combo... hehe
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam acu,
Redah jgn x redah...

Naz said...

wallaweiii... bro. aku pun baru g sg congkak dua minggu lepas. sejuk giler airnya. hang sewa pondok 30hengget tu erk? tp x prasan pulak cik meow tu... bestkan sesekali berkelah? hilang semua masalah seketika.... hehehehe

amirul said...

Salam Naz,

patut le tak jumpe... hehehe... Yup RM30... tapi dpt diskaun RM6... coz tuan punye pondok member anak sedara aku... hehe...

Naz said...

parking sana x kira ker? best la hang dpt diskaun... aku nak jadi sedara hang buleh... ;)

amirul said...

Salam Naz,

Parking aku free arr... aku siap masuk kete dalam tuan punya garaj lagi... sedara? Buleh... apasalahnya? kecik tapak tangan dataran merdeka aku tadahkan... hehe...

Naz said...

hehehehe... parking free? lg dasat... siap kat garaj tokeh tu... kalo mcm tu, kita sedara yer abang... ko ada adik ker?? hehehehe...

amirul said...

Ada! adik laki... masih bujang lagi... belah bini aku pula aku pangkat pak usu... so terlepas le ko... anak sedara ramai le... asal berminat ke?

Naz said...

hehehehe... :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...