Followers

Pages

Monday, September 14, 2009

Dugaan Bulan Puasa...

Salam...

Belum redha lagi kesedihan kami atas kehilangan Suki... kini kami diuji dengan suatu insiden yang maha berat... Ya Allah... kami mohon keampunan dariMu... Ya Allah... Berikanlah kami petunjuk dan lindungilah kami dari segala kejahatan manusia mahupun syaitan...

Seingat ku... dalam minggu kedua kita berpuasa... TV29" yang ku bayar secara ansuran selama 2 tahun habis dilangsaikan... dan 2 hari kemudiannya... TV tersebut disambar petir walaupun tiada tanda-tanda hujan lebat... lebih menyedihkan... TV tersebut tidak dipasang pun... cuma terlupa nak cabut plag... termasuk kali ini... sudah 2 kali TV ini disambar petir... dibulan puasa tahun lepas dan ini... sekali repair mahu telan +-RM550... maka tersadailah TV ini selamanya...

Perkara kedua yang datang menguji... sebahagian kucing-kucing kami didatangi penyakit misteri... muntah-muntah dan demam panas... setelah dirawat... sebahagiannya kembali pulih... dan sebahagiannya mati... Jumlah kucing kami mati minggu lepas adalah 7 ekor... termasuklah mangsa terakhir setakat ini iaitu... teman rapat isteriku yang bernama Suki... sehingga ke hari ini... kami masih terasa kehilangan yang amat besar... isteriku pula asyik menangis apabila terkenangkan Suki... Namun kami tetap redha dengan kehendak Illahi...

Dan hari ini... rumah kami dimasuki pencuri sewaktu ketiadaan kami dirumah... anggaran masa kecurian berlaku... lebih kurang pukul 11.30pm~12.30am... habis segala barang-barang kami dibilik tidur diselongkar... rasa-rasanya... mereka yang menceroboh ini sudah lama perhatikan kami... maksudnya... bila masa kami tiada dirumah dan sebagai... selalunya aku tidur agak lewat malam... lebih-lebih lagi hujung minggu... aku akan jaga sampai ke subuh... jadi tiadalah peluang untuk si pencuri ini buat onar... mungkin disebabkan itu juga... mereka mengambil kesempatan untuk mencuri lebih awal...

Setelah diselidik dengan teliti... didapati duit tabungku sudah dikebas... dengan tabung-tabung itupun dia orang kebas... aku hanya suka menabung duit syiling RM0.20 & RM0.50... anggaran duit syiling dalam tabung tersebut... RM85... boleh digunapakai waktu kecemasan... selain itu wang kertas RM10 yang ku tinggalkan dalam laci meja komputer untuk isteri turut disapu penyangak laknatullah ini...

Syukur Alhamdulillah... barangan lain seperti komputer... printer... motorsikal... tv dan sebagainya belum sempat dikebas mereka... kerana kami keluar rumah tidak lama kemudian dah pulang... kain pelekat yang ku tutup komputer pun sudah diselak... mungkin ada hajat untuk mengebasnya... TV yang baru dibeli secara ansuran sebagai pengganti TV rosak pun nampak mempunyai banyak kesan calar... hmmm.... aku terkedu... Astaghfirullahalazhim...

Dengan ini... aku menyumpah sesiapa yang melakukan kerja ini... dilanggar mampus oleh lori... hidup menyusahkan orang lain tiada maknanya... yang aku pasti sangat... ini adalah kerja mat pit2 yang berhampiran dikawasan kampungku... keluar masuk penjara berkali-kali pun tak serik-serik... binawe punya orang...

Apa yang berlaku disepanjang bulan puasa ini sedikit sebanyak mengajar kami erti kehidupan... InsyaAllah kami mampu mengharunginya dengan hati yang terbuka dan redha... kami hanya mampu berdoa supaya Allah melindungi kami dari segala kejahatan manusia mahupun syaitan... ameen..

Inilah rupa tingkap dapur yang diceroboh... telah ditutup dengan zink sementara

Berselerak

CPU dah dibuka kainnya

Almari diselongkar


P/S: Nasib baik penyangak-penyangak itu tidak mengebas tempahan kuih raya yang telah siap... kalau tidak... mahu mampus aku untuk buat semula.... :(

14 comments:

Na Shari said...

Semoga anda suami isteri tabah menghadapi ujian ni. Allah sayang orang yang SABAR.

Dan

Semoga Allah beri balasan yang setimpal buat perompak tersebut...

Amin...

CAHAYA said...

"Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un - To God we belong and to Him is our return."

Orang selalu guna ungkapan ni apabila ada sesiapa meninggal dunia. Cahaya guna setiap kali Cahaya ditimpa musibah. Ini mengingatkan Cahaya kebesaranNya dan segala apa yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya. Dan kita kembali kepadaNya. Tak kiralah bagi pihak Cahaya ataupun orang lain.

Bersabar, dugaan yang datang tanda Dia sayangkan kita. ;) Salam Lebaran.

TokNabe said...

Takziah... memang masih ramai lagi orang jahat kat muka bumi ni. Bila agaknya diorang semua nak mampus... senang sikit hidup.

amielanasrah said...

Alahai..kesiannye...anggaplah ia satu dugaan dari Allah..mungkin lepas ni akan beroleh Rezeki yg melimpah ruah hendaknya...

nueeunlimited said...

salam...
sabo yek sahabat..
dugaan daripada Allah xde sape yg thu. mungkin ade hkmah disebalik kejadian yg berlaku...

@cu SaYaNg said...

banyak kan bersabar...

lillies said...

salam...
masya Allah...bawak bersabar yea abg n akak...dugaan Allah untuk menguji kesabaran kita...Biarla Allah saja yang membalasnya....nasibla barang yg penting2 x hilang...dah buat report polis belum??jgn lepaskan org2 jahat mcm tu....

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Sabar ye Amirul... Semoga PERAMPOK tu mendapat balasan SETIMPAL atas perbuatan mereka...

Takziah atas kehilangan SUKI...

Syawal tetap harus disambut nanti...

IxoR@ said...

Semoga kalian berdua tabah menghadapi dugaan di bulan yg Mulia ini. Mungkin ada hikmah disebaliknya....

Moga Aidilfitri ini dilalui dengan penuh pengertian....

P/S: Jemput ambil kad raya di blog ixora ye....

joegrimjow said...

doa di bulan pose ni di makbulkan!

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Salam Syawal 1430H!!

Maaf Zahir Batin.......

Fly said...

salam dan banyakkan bersabar ye bro..dugaan dari Allah ni. Anyway SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN buat bro sekeluarga.

hysMan.. said...

Salam bro..

Astagfirullah..perampok setan tu takde keje lain ker??otak letak lutut mak bak taknak ajo..betul2 binawe pnya olang..chiess!!

Sabo bro..mgkin ade hikmah..
juz trima dugaan dr Allah..
Minta2 perampok binawe tu terkena sumpahan tersaboot... mmg puaka mamat2 tu suma..hmm..

btw, SALAM LEBARAN 1430H buat bro Mirul n Honney..Maaf Zahir Batin..
Pandu selamat jiwa selamat.. :)

MariaFaizal said...

Bro & wifee,
Salam Eid Mubarak to you.
Maaf Zahir Batin.
Suki sentiasa dlm ingatan.Moga Allah swt sentiasa merahmati Amirul & wifee dan dikurniakan kebahagiaan melimpah ruah.Ameen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...