Followers

Pages

Friday, January 23, 2009

Nasi Lemak Sambal Udang


Baru – baru ini, saya telah mengunjungi salah sebuah restoran mamak yang beroperasi di sekitar kawasan Sungai Buloh, Selangor. Nawaitu pagi itu adalah untuk bersarapan. Oleh kerana sudah muak dengan roti canai, maka saya pun pesan nasi lemak dan nescafe ais. Sejurus itu saya pun tambah sambal udang. Saya ambil 5 ekor udang. Yes! saya pasti sangat! Saya hanya ambil 5 ekor udang sahaja! Ini kerana, saya cerewet sedikit dan amat teliti dalam bab – bab makan. Selepas habis bersarapan, apa yang perlu dilakukan?! Sudah tentu kena bayar bukan?! Jadi ikuti kisah selanjutnya di bawah:-

Me: Mamak?! Kira!

Mamak: Mulutnya mengomel sambil buat pengiraan… suma RM5.20!

Me: Huh! Mengeluh saya sambil mata terbeliak! Betulkah u kira? Soal saya.

Mamak: Ya! betul la abang! ( ceh! Ada ke patut si mamak ini panggil saya abang?! pada hal dia tu lebih tua dari saya. Hmmm macam-macam )

Me: Dengan tidak puas hati, saya pun menyoal harga segelas nescafe ais dan nasi lemak. Eh mamak! Ini nescafe ais berapa? Nasi lemak berapa?

Mamak: Nescafe ais RM1.70, itu nasi lemak taruk udang RM3.50. suma RM5.20 la.

Me: Nasi lemak biasa berapa? Soal saya lagi.

Mamak: Nasi lemak saja RM1.50. kasi taruk itu udang RM3.50.

Me: Huiyoh mamak?! Ini udang ambil 5 ekor RM2.00 kah? Soal saya lagi.

Mamak: Sekarang udang banyak mahal lah abang! balasnya selamba.

Me: Eh mamak! Lu ingat saya bodoh kah? Saya selalu makan udang jugak la. 100gram udang baru RM0.89 ~ RM1.19. Lu tau kah itu 100gram berapa ekor udang boleh dapat?!

Mamak: Terpinga – pinga. Muka berkerut –kerut pulak! Sekeliling orang dah mula memandang. Malu barangkali.

Me: Tanpa banyak soal lagi, saya pun terus buat pembayaran walaupun kurang puas hati. Sebab saya tahu kalau soal banyak pun tidak ada hasilnya. Buang karan je! Lagipun benda dah berlaku. Anggapnya sebagai satu dugaan.

Nota kaki: Itulah 1st and last saya mengunjungi restoran mamak terbabit. Selepas ini, insyaallah tidak akan masuk lagi premis terbabit! Kalau ya pun, carilah restoran yang murah, halal dan bersih.

3 comments:

hysMan.. said...

Fuyo..nampak sodap..
tp harga pon lg sodap..hehe..
beselah bro,kdai mamak..mmg mahal.
bukak 24jam,servis cepat duit pn msti mau masuk cepat cam air..
tp kebersihan down..

amirul said...

Man? itulah pasal... xpi ramai juga masih mengunjung kedai mamak ni?! cam ada something je?

hysMan.. said...

somthing??ape ye??try tengok atas para2 kotak rokok kedai mamak..ade botol dgn kain kuning x??wawawwa..
slalunya klu kedai melayu mesti ade..kedai mamak,hmm dont know..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...